Nový přírůstek v našich sbírkách: Jak-40

Expozicemhd.cz

Nový přírůstek v našich sbírkách: Jak-40

Narychlo, než napadne sníh, jsme se vypravili zdokumentovat nový přírůstek do sbírek TMB – letoun Jak-40. Tento vládní speciál od armády získalo Technické muzeum v Brně a zapůjčilo ho do expozice Leteckého muzea v Kunovicích. Zastavili jsme se také v leteckém muzeu a podívali se na připravené místo, u letounu Tu-154M, kam bude Jak-40 převezen z prostor letiště, až budou vhodné podmínky pro převoz (tj. až zmrzne travnatý podklad leteckého muzea). Cestou nazpět jsme se ještě nazapomněli zastavit u proslulého šrotiště, kde je vystaven letoun Let L-610.

Letoun Jak-40 je malý sovětský dopravní letoun, jehož prototyp poprvé vzlétl v roce 1966. V Československu tato letadla létala od roku 1972, nejdříve u ČSA, později také u ministerstva vnitra a armády.

Stroj evidenčního čísla 0260 byl ze Sovětského svazu dodán pro potřeby tehdejšího Leteckého oddílu Federálního ministerstva vnitra jako nový 19.12.1979 a dostal civilní registraci OK-BYK, po zrušení Státního leteckého útvaru MV ČR 31.12.1998 byl převeden pod 61. dopravní letku 6. základny dopravního letectva v Praze-Kbelích, dostal registraci 0260 (podle výrobního čísla) a v roce 1999 byl převeden ke Vzdušným silám Armády České republiky,

Předposlední let absolvoval 31.8. 2020. Armáda následně v úterý 1. září 2020 na vojenském letišti v pražských Kbelích slavnostně ukončila provoz posledních dvou letounů řady Jak-40. Vzdušné show, která byla od 14. hodiny a ve které bylo možné vidět tyto letouny v doprovodu stíhaček Gripen, se zúčastnil zástupce velitele vzdušných sil české armády Petr Lanči, dále pak se slavnostního rozloučení zúčastnili i představitelé ministerstva obrany, Parlamentu a další hosté. Účast potvrdili i zástupci bývalého Státního leteckého útvaru ministerstva vnitra, kteří uskutečnili první let do Československa.

Ve čtvrtek 15. 10. 2020 v 9:57 přistál pak letoun na letišti pod volačkou CEF4041 v Kunovicích. Jednalo se o přelet z 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely. Trojice proudových motorů AI-25 utichla a posádka se těžce loučila se svým strojem, na kterém létala mnoho let. Kapitánem posledního letu byl major Ondřej Kudělka, druhý pilot major Pavel Kondras a palubní technik kapitán Daniel Judák.

Letadla Jak-40 mají vazbu také přímo ke Kunovicím. V rámci vnitrostátních linek sem tyto stroje v minulosti pravidelně létaly a místní letiště nejednou navštívily také jako součást vládní letky. Konkrétně stroj 0260 přiletěl na kunovické letiště naposledy 3. července 2019, když přepravoval prezidenta České republiky Miloše Zemana.

„Jak-40 představuje skutečný kus historie a jsme nesmírně rádi, že se na jejím zachování můžeme podílet,“ nešetří nadšením kurátor letecké sbírky Technického muzea v Brně Tomáš Přibyl. „Jak-40 dolétal, ale jeho mise pokračuje. Po spolehlivé službě České republice ve vzduchu bude pokračovat v misi ryze pozemské: bude svůj příběh vyprávět dalším generacím.“

Jak nám prozradil Martin Hrabec, ředitel Leteckého muzea v Kunovicích (kterému rovněž mnohokráte děkujeme za příjemně strávený den v Kunovicích), podařiko se dojednat zachování letounu v původním armádním nátěru, ve kterém dolétal. Kunovické muzeum počtem VIP letadel nyní nově patří k evropské raritě, protože Jak-40 je s bývalým vládním letounem Tupolev Tu-154M další stroj přepravující členy vlády a celkově čtvrtý se salonní úpravou.

Technické údaje letounu Jak-40 (0260)

Imatrikulace: OK-BYK, 0260
Výrobní číslo: 9940260
Kód NATO: Codling
Výrobce: Saratovský letecký závod č.292, Saratov, SSSR
Rok výroby: 16. 12. 1979
Provozovatelé: 1979-1988 Letecká správa Federálního ministerstva vnitra, 1988-1998 Státní letecký útvar Ministerstva vnitra České republiky, 1999-2020 Armáda České republiky

Posádka: 3
Maximální počet přepravovaných osob: 11/16/18
Rozpětí: 25,00 m
Délka: 20,36 m
Výška: 6,50 m
Nosná plocha: 70 m²
Prázdná hmotnost: 9400 kg
Užitečné zatížení: 2300/1360 kg
Vzletová hmotnost: 12 300–15 500 kg
Max. hmotnost: 16 000 kg
Cestovní rychlost: 510 km/h
Maximální cestovní rychlost: (v 7000 m) 558 km/h
Maximální rychlost: 600 km/h
Praktický dostup: 8100 m
Maximální stoupavost: 480 m/min, 8 m/s
Dolet s maximální zásobou paliva: 2000 km
Dolet s maximálním nákladem): 1800 km
Motor: 3× Ivčenko AI-25 – dvouproudový
Výkon / tah motoru: 3× 14,7 kN
Maximální zásoba paliva: 5060 l / 4000 kg
Palivo: letecký petrolej