Bývalé exponáty

Expozicemhd.cz

Metro R2

Jednotka R1

Při plánování a stavbě pražského metra se začalo přemýšlet na vozovou soupravou domácí výroby, která by v metru měla jezdit. Vývoj soupravy byl přidělen do podniku ČKD Tatra Smíchov. Vedoucí byl Antonín Honzík, vzhled vlaku připravil tým pod vedením Františka Kardause (autor mimo jiné i tramvaje T3). Jejich hlavním cílem bylo vytvoření velmi lehké sestavy vysokorychlostního vlaku. V této době konstrukční tým neobvykle použil hliník k nahrazení těžkých ocelových plechů. V letech 1970 a 1971 byly dokončeny dva prototypy. Bohužel, když první vozidlo uskutečnilo první zkušební jízdu 5. května 1971, již bylo učiněno politické rozhodnutí, že Praha, stejně jako Budapešť, bude provozovat své linky metra ruskými vlaky.

Jednotka R2

Byla určena pto rychlodrážní provoz a byla vyztužena s kovovou střechou. Byla opatřena pantografy pro sběr proudu z troleje a její zkoušky pokračovaly v Cerhenicích na Železničním zkušebním okruhu. V roce 1974 byly však zkoušky ukončeny, protože však v Československu neexistovala žádná rychlodráha pro nasazení jednotky R2 v provozu a jednotka byla odstavena. V roce 1977 byla prototypová jednotka R2 odprodána do TMB, ale do Brna byla z Cerhenic převezena postupně až až v letech 1980-81. Jednaotka byla odstavena ve venkovním areálu, kde chátrala a protože o ni neměly zájem, byla v roce 1986 sešrotována.

Osud projektu jednotek metra R

Během testů dne 12. 01. 1972 do sebe dvě sestavy nabouraly a vozy byly vážně poškozeny. Kompletní vývoj vozidla se zastavil v roce 1974. Když dorazily první ruské vlaky Ecs, bylo jasné, že jejich zatížení nápravy bylo jeden a půlkrát větší než u vlaků Tatra R1. Stavěné tratě by těmto vlakům nevydrželo a vše muselo být přestavěno. Náklady na pražské metro se výrazně zvýšily, ale byly podporovány sovětskými soudruhy. Po sovětské okupaci v roce 1968 se Praha neodvážila a nemohla odporovat vůli Moskvy. Vývoj vlastního metra se úplně zastavil z čistě politických důvodů. 

Technické parametry:

  • Délka přes spřáhla: 16,240 m
  • Šířka: 2,900 m
  • Počet náprav: 8
  • Maximální provozní rychlost: –
  • Maximální konstrukční rychlost: 80 km/h
  • Hmotnost: 46 t
  • Počet míst k sezení: 88
  • Počet míst k stání: 336
  • Výkon motorů: 8 x 84 kW (celkem 672 kW)

Tatra R2

Dokument České televize o jednotce metra R1 je zde

Historie - 1985 Metro R1