Parní lokomotiva OSTRAVSKO
řada 310.134 (ex. IX.953 K.F.N.B.) Československé státní dráhy
Rok výroby: 1900, Výrobní číslo: 4326
Výrobce: Aktien-Gesellschaft der Lokomotiv-Fabrik, vormals G. Sigl in Wiener Neustadt
Hmotnost: 25500 kg, Rychlost: 40 km/h
Délka přes nárazníky: 7500 mm, Šířka: 3000 mm, Výška: 3900 mm
Pojezd: uspořádání C, vnitřní rám
Rozvor: 1500 + 1200 mm, Rozchod: 1435 mm, Průměr dvojkolí: 1000 mm
Brzdy: ruční + jednoduchá sací
Parní stroj: dvouválcový dvojčitý, Průměr válců: 320 mm, Výkon: 170 kW
Rozvod: Allan – Trick
Lokomotiva řady 310.134 byla jedním z celkem čtyřiceti tří strojů dodaných v letech 1888 až 1905 Severní dráze císaře Ferdinanda pod původním řadovým označením IX. Tyto tendrové lokomotivy používané na moravských a slezských místních drahách měly třínápravový pojezd z vnitřním rámem, ležatý kotel konstruovaný na provozní tlak 12 atm, dvouválcový dvojčitý parní stroj na mokrou páru s vnitřním Allan-Trickovým rozvodem a jednoduchou sací brzdu. Na kotli byl umístěn parní dóm a písečník, po stranách kotle byly vodní vany, uhlák se nacházel na zadním čele strojvůdcovské budky. Dochovaná lokomotiva byla zařazena do provozu v roce 1900 jako IX.953, po zestátnění K.F.N.B. obdržela řadu 197.37 Rakouských státních drah a nakonec dle Kryšpínova systému 310.1.
V provozu u ČSD zůstala až do 7. října 1949, kdy byla prodána do cukrovaru Most. Na vlečkách cukrovarů byla používána ještě v roce 1978, kdy ji TMB získalo do svých sbírek z cukrovaru Mnichovo Hradiště. Po té obdržela zostřenou prohlídku v ŽOS České Velenice a v roce 1980 se veřejnosti představila v provozuschopném stavu na výstavě v žst. Oslavany. Následně byla na silničním traileru převezena do Areálu MHD v Brně Líšni, v roce 1989 byla u příležitosti 150. výročí železnic vystavena na brněnském výstavišti. Její opětovné zprovoznění připadá v úvahu po rekonstrukci předváděcí tratě Stránská skála – Líšeň, kdy by mohla být využívána pro jízdy se soupravou osobních železničních vozů. Ve sbírce oboru MHD reprezentuje čtyři shodné lokomotivy řady 310.904 až 907 – ex. IX.933, IX.931, IX.954 a IX.937 K.F.N.B., odprodané v letech 1924 až 1926 Slezským zemským drahám pro dopravu na místní dráze Svinov – Kyjovice, jež se po elektrifikaci v roce 1948 stala součástí sítě ostravských tramvajových tratí. Protože se z původních lokomotiv SZD žádná fyzicky nezachovala, přikročilo Technické muzeum k záchraně konstrukčně shodné lokomotivy, která tak s původním vozem Ci 103 dokumentuje vozidlový park jediné normálněrozchodné dráhy SZD.