Osobní vůz Cil 201

Expozicemhd.cz

Osobní železniční vůz BRNO
řada Cil 201 Místní dráha Brno – Líšeň
Rok výroby: 1904, Výrobní číslo: 66374

Výrobce: Fr. Ringoffer, Waggon – und Tender Fabrik, Praha Smíchov

Hmotnost: 12000 kg
Délka přes nárazníky: 10700 mm, Šířka: 3100 mm, Výška: 3520 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 53 + 30
Pojezd: dvounápravový volnoosý, Rozvor: 6500 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 1000 mm, Brzdy: automatická tlaková Knorr, ruční

Pro osobní dopravu na místní dráze Černovice – Líšeň dodala pořídila společnost M.d.B.L. celkem osm železničních vozů, z nichž šest bylo osobních a zbývající dva uzavřené nákladní. Nové vozy byly zakoupeny z vagónky Ringhoffer a byly dodány ve třech provedeních – 2. a 3. třídy, 3. třídy a 3. třídy se služebním oddílem jako řady BCil, Cil a CDil. Byly dvounápravové, tehdy běžné konstrukce smíšené stavby.

Na spodku nýtovaném z ocelových profilů byla postavena dřevěná skříň vně obložená dřevěnými peřejkami, oblá hladká střecha z palubek byla kryta impregnovaným plátnem a opatřena lávkou přístupnou žebříkem umístěným na čele vozu. Zcela otevřené nástupní plošiny měly vstupy zabezpečené sklopným zábradlím a byly opatřeny přechodovými můstky. Prostor pro cestující byl rozdělen příčkou na dva nestejně velké oddíly, dřevěné lavice v uspořádání 3 + 2 byly opatřeny policemi na zavadla. V bočnici bylo celkem šest spouštěcích oken doplněných výklopnými větracími okénky. Pojezd vozu byl volnoosý s rozsochami uchycenými na podélnících, nápravy měly kluzná ložiska a byly odpruženy listovými péry. Z výroby byly vozy M.d.B.L. vybaveny zařízením sací brzdy, olejovým osvětlením a parním topením.

o sloučení akciové společnosti místní dráhy Brno – Líšeň a Společnosti brněnských pouličních drah v roce 1941 byl původní zelený nátěr těchto osobních vozů změněn na kombinaci hnědá – krémová, což odpovídalo zbarvení většiny tehdejších motorových tramvajových vozů. Je též zajímavé, že až do roku 1945, byly tyto vagóny za účelem provádění revizí a oprav přepravovány přes státní železnicí na brněnské hlavní nádraží a odtud po kolejích pouliční dráhy do dílen ve vozovně Pisárky. Ve sbírce Technického muzea se ve stavu odpovídajícímu tomuto období nachází vůz Cil 201, získaný do sbírek ze Skanzenu železničních vozidel při ZV ROH LD Česká Třebová v roce 1980 a renovovaný o rok podějí v ŽOS Krnov. Při opravě bylo ponecháno zařízení tlakové brzdy Knorr a elektrické osvětlení, dosazené během jeho provozu, napájené pomocí mezivozových propojek z alkalické baterie umístěné ve voze CDil se služebním oddílem. Po dokončení renovačních prací byl odeslán vlakem na vlečku brněnského výstaviště a 16. 4. 1981 pomocí traileru ČSAD převezen do areálu Technického muzea v Líšni.