Osobní železniční vůz OSTRAVSKO
řada Ci 103 Slezské zemské dráhy
Rok výroby: 1926, Výrobní číslo: 49339
Výrobce mechanické vozu: Kopřivnická vozovka, akciová společnost, Kopřivnice
Hmotnost: 12920 kg
Délka přes nárazníky: 10320 mm, Šířka: 3100 mm, Výška: 3867 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 50 + 16
Pojezd: dvounápravový volnoosý, Rozvor: 5000 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 1000 mm, Brzdy: tlaková Knorr, ruční
V letech 1925 až 1926 vyrobila vagónka v Kopřivnici pro Slezské zemské dráhy tři osobní železniční vozy řady Ci. Určeny byly pro místní dráhu Svinov – Vřesina – Kyjovice-Budišovice, na jejímž prvním úseku do Vřesiny byla doprava zahájena 2. srpna 1925, zbývající část dráhy přes Dolní Lhotu do Kyjovic byla předána do provozu v následujících dvou letech.
Šlo o dvounápravové vozy s dřevěnou skříní postavenou na spodku z ocelových profilů, vně obloženou dřevěnými peřejkami, v meziokenní části oplechovanou. Byly charakteristické tvarem čelních partií hladké valené střechy, otevřenými nástupními plošinami a zdvojenými bočními okny. Prostor pro cestující měl dřevěná sedadla uspořádaná 4 + 1, přičemž byl rozdělen příčkou na dva nestejně velké oddíly třetí třídy. Vozy byly vybaveny elektrickým osvětlením 24 V systém ERA a parním topením. Pojezd vozu sestával ze dvou náprav s kluznými ložisky vedenými rozsochami přinýtovanými na podélníky, odpružení zajišťovala listová půleliptická péra. Již při stavbě dráhy se počítalo s elektrickým provozem a napojením na síť Společnosti moravských místních drah, elektrizace se však z finančních důvodů stále odkládala, takže se uskutečnila až teprve po II. světové válce. Od 19. prosince 1948 začala jezdit linka č. 7 obsluhovaná tramvajovými soupravami z Těšínské ulice v Ostravě až do Kyjovic – Budišovic.
Osobní vozy Ci 101 až 103 byly pak prodány Vítkovickým železárnám, kde sloužily v závodové dopravě. V roce 1979 předaly Vítkovické železárny a strojírny vůz Ci 103 do sbírek Technického muzea v Brně, které objednalo jeho renovaci v ŽOS Krnov. Jeho oprava se uskutečnila v první polovině roku 1980, v květnu dorazil z Krnova na vlečku brněnského výstaviště, odkud byl 6. června převezen trailerem do Areálu MHD v Brně Líšni.