Škoda 8Tr5

Expozicemhd.cz

Dvounápravový trolejbus Škoda 8Tr5 BRATISLAVA,
evid. č. 141 (řada evid. č. 135-191) Dopravný podnik mesta Bratislavy
Rok výroby: 1958, Výrobní číslo: 278 / 334

Výrobce mechanické části vozu:
Závody V.I.Lenina n.p., elektrotechnický závod Doudlevce, Plzeň

Výrobce el. výzbroje:
Závody V.I.Lenina n.p., elektrotechnický závod Doudlevce, Plzeň

Hmotnost: 9960 kg, Rychlost: 50 km/h
Celková délka: 10700 mm, Šířka: 2500 mm, Výška: 3300 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 20 + 47
Pojezd: dvounápravový, Rozvor: 5200 mm, Rozchod: 1935 / 1800 mm
Brzdy: dvouokruhová pneumatická, ruční rohatková, el.dynamická
Typ trakčního motoru: Al 2943 rN, Výkon: 1 x 110 kW
Regulace: odporová, s nepřímým řízením

V druhé polovině padesátých let pokračovala výroba trolejbusů Škoda typem 8Tr, jejichž karoserie se v podstatě shodovala s vozy 7Tr. Její celokovová kostra, svařená ze speciálních profilů a oplechovaná ocelovým plechem, tvořila spolu s roštem jeden samonosný celek. Podlaha byla dřevěná, vnitřní obložení z dřevovláknitých desek, okenní sloupky byly lemovány dřevěnými lištami. Příčná sedadla uspořádána 2 + 1 byla polstrovaná, potažená koženkou. V pravé bočnici byly troje čtyřkřídlové elektropneumaticky ovládané dveře. Vzadu u nástupních dveří bylo pevné stanoviště průvodčího. Karoserie byla uložena prostřednictvím podélných půleliptických listových pružin na dvou tuhých nápravách, z nichž zadní byla hnací. Trakční motor umístěný pod podlahou uprostřed vozu byl spojen pružným kardanovým hřídelem s diferenciálem zadní nápravy. Pro snazší ovládání byl trolejbus 8Tr vybaven vzduchovým posilovačem řízení. Provozní brzda byla pneumatická, ruční zajišťovací brzda působila na zadní kola. Zdrojem tlakového vzduchu bylo motorkompresorové soustrojí tvořené kompresorem V 56/60 a elektromotorem AU 1910/2 o výkonu 1,6 kW. Včele karoserie byla přístrojová skříň přístupná zvenku dvoukřídlovými dveřmi se zapuštěnými čelními reflektory a továrním znakem Škoda uprostřed. Ovládání rozjezdu a brzdění bylo nepřímé neautomatické. Řídící kontrolér měl jízdní a brzdový válec mechanicky ovládaný příslušným pedálem, jejímž prostřednictvím byly spínány elektromagnetické stykače.

Trolejbusy 8Tr měly celkem 11 jízdních stupňů, z toho 8 odporových, jeden hospodárný s plným buzením a dva stupně shuntovací. Elektrodynamická brzda měla celkem devět stupňů. Stejně jako u trolejbusů 7Tr byly řídící obvody napájeny z alkalické baterie 90 Ah / 24 V dobíjené dynamem 1000 W s regulátorem nabíjení ERA. V roce 1959 byla výroba trolejbusů 8Tr přemístěna z Plzně do nově vybudovaného závodu Škoda Ostrov nad Ohří. Jejich vyřazování z provozu se uskutečnilo převážně ve druhé polovině 70. let, poslední z nich dojezdil v Ostravě v roce 1982.

Foto:

Fotoreport z renovace vozu (foto T. Kocman 2016)