Praha, vlečný vůz č. 1404

Expozicemhd.cz

Dvounápravový vlečný tramvajový vůz PRAHA
evid. č. 1404 (série evid. č. 1391-1420) Elektrické dráhy hlavního města Prahy
Rok výroby: 1933, Výrobní číslo: 125358

Výrobce mechanické části vozu:
Ringhofferovy závody akc. spol., Praha – Smíchov

Hmotnost: 6700 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 11610 / 10410 mm, Šířka: 2130 mm, Výška: 2935 mm
Obsaditelnost: (míst k sezení + stání) 32 + 44
Pojezd: dvounápravový volnoosý, Rozvor: 3650 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 580 mm
Brzdy: kleštinová, ovládaná ručně nebo solenoidy

Poslední typ pražských vlečných vozů vyráběla vagónka Ringhoffer od roku 1931 do roku 1946. Celkem 280 vlečných vozů charakteristických středním vstupem se sníženou úrovní podlahy obdrželo evid. č. 1301 až 1580. Shodné konstrukce byly i dvě prototypové soupravy dvojčitých motorových vozů, jež se však v provozu neosvědčily. Dva z nich byly již v roce 1939 upraveny na vlečné, zbylá souprava jezdila do roku 1950, kdy byla předána do Ostravy. Vlečné vozy byly naopak velmi úspěšné a oblíbené, vyřazovány byly teprve v druhé polovině šedesátých let a poslední dojezdily až 8. května 1974. Technické muzeum v Brně získalo v roce 1972 do svých sbírek vůz č. 1404 pocházející ze série 1391 – 1405.

Tato série již měla spodek elektricky svařovaný z ocelových profilů, nýtovanou kostru vně oplechovanou a střechu z dřevěných palubek potaženou impregnovaným plátnem. Střední plošina byla z každé strany přístupná dvěma vstupy, z nichž každý byl uzavíratelný dvoukřídlými skládacími dveřmi. Do obou oddílů pro cestující, oddělených od plošiny mezistěnou, se vcházelo posuvnými dveřmi. Sedadla byla podélná laťková, vnitřní obložení z mahagonového dřeva. Větrání vozu zajišťovala boční spouštěcí bezrámová okna a střešní rotační větráky Flettner. Pojezd vozu byl dvounápravový, nápravy s hvězdicovými koly a kluznými ložisky byly odpruženy listovými péry. Kleštinová brzda působila na brzdové kotouče ve středu náprav a byla ovládaná ručně nebo elektricky dvěma solenoidy. Design vlečných vozů se středním vstupem typický pro třicátá léta uplatnil výrobce též u jednosměrných motorových vozů s nimiž v provozu tvořily dvouvozové soupravy. Ze současného pohledu je lze chápat jako historicky první nízkopodlažní vozidla MHD, i když například brněnské vlečné vozy série 211 – 260 dodávané od roku 1926 měly úroveň podlahy na plošinách vyšší jen o devět cm.

Video

1991 / 08 17 – Výjezd tramvaje 2051 s vleky (kamera R. Šiler)