Ostravsko, vlečný vůz č. 117

Expozicemhd.cz

Čtyřnápravový úzkorozchodný vlečný tramvajový vůz OSTRAVSKO
evid. č. 117 (série 113-120) Ostravsko – Karvinská dráha
Rok výroby: 1948, Výrobní číslo: 46665

Výrobce mechanické části vozu: Tatra, národní podnik, závod Studénka

Hmotnost: 12700 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 15760 / 14760 mm, Šířka: 2200 mm, Výška: 3400 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 46 + 54
Pojezd: dva dvounápravové podvozky, Rozvor: 2000 mm, Rozchod: 760 mm
Průměr dvojkolí: 860 mm, Brzdy: automatická sací systému Hardy, ruční

V letech 1948 a 1950 vyrobila vagónka Studénka dvě série čtyřnápravových vlečných vozů pro meziměstské tramvajové tratě rozchodu 760 mm provozované na ostravsku. Dráha Ostrava – Karviná obdržela osm vozů, které obdržely evid. č. 113 – 120, o dva roky mladší byly čtyři vozy evid. č. 120 – 123 Slezských zemských drah, dodané však již Dopravnímu podniku města Ostravy, v jehož číselném schématu pak všech dvanáct vozů dostalo novu řadu 482 až 493.

Byly to první na svou dobu moderní úzkorozchodné tramvajové vozy vyznačující se především u nás nepřekonanou délkou vozové skříně blížící se 16 m. Ta byla celokovová svařovaná, vně oplechovaná, s hladkou valenou střechou.. Boční okna spouštěcí okna měla kovové rámy, zcela uzavřené nástupní plošiny byly přístupné z obou stran jednodílnými posuvnými dveřmi. Příčná laťková sedadla v oddíle pro cestující byla uspořádána 2 + 1, police na zavazadla byly situovány nad okny v podélném směru. Interiér vozu měl dřevěné obložení, strop pokrývaly bíle lakované dřevovláknité desky. Dva otočné dvounápravové podvozky měly nápravy s kluznými ložisky odpružené listovými a spirálovými pružinami. Kromě ruční brzdy byly tyto vlečné vozy vybaveny též zařízením automatické brzdy sací.

V provozu se osvědčovaly a prakticky bez úprav jezdily až do svého vyřazení. To se uskutečnilo postupně od roku 1964. Po zrušení provozu na lince Hranečník – Karviná byly vozy č. 486 až 492 převezeny do vozovny v Novém Bohumíně, ale i zde byly záhy rušeny. Poslední dva dojezdily v roce 1973 a pro uchování ve sbírkách Technického muzea byl určen vůz evid. č. 486. Po renovaci ve vozovně Poruba obdržel původní číslo 117 a byl v prosinci 1974 přepraven do Areálu MHD v Brně – Líšni.