Ostravsko, elektrický motorový vůz č. 31

Expozicemhd.cz

Čtyřnápravový úzkorozchodný motorový tramvajový vůz OSTRAVSKO
evid. č. 31 (řada evid. č. 31-38) Dopravní podnik města Ostravy
Rok výroby: 1954, Výrobní číslo: 22282

Výrobce mechanické části vozu: Vagónka Tatra n.p., Česká Lípa

Výrobce el. výzbroje: ČKD Stalingrad, Praha

Hmotnost: 16300 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 14920 / 14000 mm, Šířka: 2440 mm, Výška: 3165 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 49 + 56
Pojezd: dva dvounápravové podvozky, Vzdálenost otočných čepů: 8500 mm
Rozvor: 1820 mm, Rozchod: 760 mm, Průměr dvojkolí: 750 mm
Brzdy: elektrodynamická, automatická sací systému Hardy, ruční
Typ trakčních motorů: TM 35, Výkon: 4 x 35 kW
Regulace: odporová, 5+4 jízdních, 7 brzdových stupňů
Typ kontrolérů: ČKD

Posledním typem tramvajových vozů provozovaných na tratích rozchodu 760 mm v ostravsko – karvinské aglomeraci se staly čtyřnápravové motorové a vlečné vozy vyrobené roku 1954 vagónkou v České Lípě. Konstrukce jejich mechanické části odpovídala elektrickým motorovým vozům EMU 46.0 dodaným o tři roky dříve z vagónky Studénka pro trať Trenčianská Teplá – Trenčianské Teplice.

Celokovová svařovaná skříň byla uložena na dvou dvounápravových podvozcích, nápravy s valivými ložisky byly odpruženy listovými pružinami. Nástupní plošiny na čelech vozů byly uzavřeny jednodílnými posuvnými dveřmi, stanoviště řidiče nebylo, narozdíl od trenčianskoteplických vozů, odděleno od prostoru pro cestující. Pro vnitřní obložení stěn interiéru byl použit Sololit v kombinaci se dřevem, mezistěny oddělující plošiny od oddílu pro cestující byly polepeny tapetou. Příčná polstrovaná sedadla potažená koženkou poskytovala při uspořádání 2 + 2 celkem 46 míst k sezení. Větrání vozu zajišťovala spouštěcí boční okna v kovových rámech. Elektrická výzbroj ČKD s odporovou regulací a přímým řízením vysokonapěťovým stykačovým kontrolérem, stejně jako zařízení sací brzdy s elektrickou vývěvou představovaly hlavní rozdíl oproti řadě EMU 46.0. Původní pantografový sběrač proudu již v roce 1956 nahradily po vzoru starších tramvají dvě lyry.

Všech osm motorových vozů zařazených do provozu v červenci 1954 pod evid. č. 31 až 38. V roce 1956 byly přečíslovány novou řadou 431 – 438 a po zrušení dopravy na trati Ostrava – Karviná byly soustředěny do vozovny v Novém Bohumíně. Jako první byl vyřazen v roce 1972 vůz evid. č. 436, ostatní dojezdily v říjnu 1973. Pro uchování ve sbírkách Technického muzea byl určen vůz evid. č. 431. Jeho renovace do původního stavu včetně dosazení pantografového sběrače proudu se uskutečnila ve vozovně Poruba, do Brna byl odeslán v roce 1978. Po složení z vagónu v žst. Brno – Královo Pole byl 13. července 1978 převezen na transportních podvozcích normálního rozchodu do Areálu MHD v Líšni a zde zavázán na původní úzkorozchodné podvozky.