Ostrava, vlečný vůz č. 177

Expozicemhd.cz

Dvounápravový vlečný tramvajový vůz OSTRAVA
evid. č. 177 (série evid. č. 175-178) Společnost moravských místních drah
Rok výroby: 1928, Výrobní číslo:

Výrobce mechanické části vozu:
Machold a Navrátil, Společnost moravských místních drah, Ostrava

Hmotnost: 6400 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 9900 / 8850 mm, Šířka: 2600 mm, Výška: 3385 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 32 + 30
Pojezd: dvounápravový volnoosý, Rozvor: 3800 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 810 mm, Brzdy: osmišpalíková ovládaná ručně nebo solenoidem

Podobně jako v případě motorových vozů byly v dílnách Společnosti moravských místních drah uskutečněny novostavby vozů vlečných. V roce 1928 byly vyrobeny čtyři vozy evid. č. 75 až 78 na spodcích dodaných strojírnou Machold a Navrátil. Vzhledem a rozměry odpovídaly motorovým vozů série 22 – 27. Na spodku nýtovaném z ocelových profilů spočívala dřevěná skříň s uzavřenými plošinami, jejichž vstupy měly nejdříve jen sklopné zábradlí, až v pozdějším období nahrazené jednodílnými posuvnými dveřmi. Čtyři velká spouštěcí boční okna byla ve dřevěných rámech, v horní části bočnice doplněná výklopnými větracími okénky. Vozová skříň obložena z venku dřevěnými peřejkami byla v meziokenní části oplechovaná. Hladkou valenou střechu z palubek pokrývalo impregnované plátno. Oddíl pro cestující oddělovaly od plošin mezistěny se širokými posuvnými dveřmi.

Laťková sedadla byla příčná, jedna jejich řada byla posléze nahrazena podélnou lavicí. Stěny byly z vnitřku vozu obloženy dřevem v přírodním odstínu, palubkový strop byl lakován bíle. Volnoosý pojezd vozu měl nápravy s kluznými ložisky odpružené listovými péry, mechanická zdržová brzda byla ovládána ručně nebo solenoidem napájeným z motorového vozu při elektrodynamickém brzdění. Vlečné vozů této řady rozšířené v roce 1929 ještě o vozy evid. č. 79 a 80 byly pro Ostravu typické, vzhledově se jim velice podobaly i vozy evid. č. 61 až 64 postavené v roce 1926 na spodcích vlečných vozů parní tramvaje, stejně jako novostavby č. 73 a 74.

V provozu s cestujícími sloužily v plném počtu 12 kusů až do roku 1965, kdy začaly být postupně vyřazovány. Vůz č. 177 (evidenční čísla ostravských vlečných vozů byla po druhé světové válce zvýšena o 100) dojezdil jako jeden z posledních v roce 1975. Byl vybrán mezi tramvaje určené k uchování ve sbírkách Technického muzea a po renovaci odeslán na železničním voze do Brna. Na vlečce výstaviště byl 26. dubna 1984 složen za pomocí těžkotonážního vysokozdvižného vozíku a převezen do Areálu MHD v Líšni.