Dvounápravový motorový tramvajový vůz OSTRAVA
evid. č. 56 (série evid. č. 56-65) Dopravní podnik města Ostravy
Rok výroby: 1951, Výrobní číslo: 28927
Výrobce mechanické části vozu:
N.p. Gottwaldovy závody, Královopolská strojírna Brno, Brno – Královo pole
Výrobce el. výzbroje:
Československé závody Brown-Boveri, Drásov u Brna
Hmotnost: 14000 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 12372 / 10880 mm, Šířka: 2450 mm, Výška: 3140 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 28 + 54
Pojezd: dvounápravový podvozek, Rozvor: 3800 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 830 mm, Brzdy: elektrodynamická + ruční
Typ trakčních motorů: ČKD – TM 60, Výkon: 2 x 48 kW
Regulace: odporová, 5+4 jízdních stupňů, 7 brzdových
Typ kontrolérů: stykačové P4
V období druhé světové války vyrobila pro Ostravu Královopolská strojírna Brno pět motorových vozů zařazených do provozu v únoru 1944 pod evidenčními čísly 36 – 40. Lze říci, že jejích konstrukce vznikla modifikací tehdy vyráběných brněnských tramvají série 142 – 149 na ostravské podmínky. Dodávky pokračovaly i v poválečném období a byly ukončeny teprve v roce 1951 desetikusovou sérií vozů č. 56 -65. Staly se tak posledními u nás vyrobenými dvounápravovými tramvajemi s dřevěnou skříní, vně obloženou peřejkami a v horní meziokenní části oplechovanou.
Střechu z dřevěných palubek pokrývalo impregnované plátno. Uzavřené nástupní plošiny byly přístupné širokými dveřmi se dvěma teleskopicky posuvnými křídly, čelní a spouštěcí boční okna byla v kovových rámech. Oddíl pro cestující oddělovaly od plošin mezistěny s dvojdílnými posuvnými dveřmi, uspořádání laťkových sedadel bylo ve střední části vozu příčné 2 + 1, na krajích oddílu podélní. Vozová skříň spočívala prostřednictvím sekundárního vypružení na dvounápravovém podvozku, obě nápravy s valivými ložisky byly odpruženy listovými pružinami. Součástí elektrické výzbroje BBC byly stykačové kontroléry P4, u vozů z roku 1944 byly instalovány motory GTM3i a lyrový sběrač proudu, poválečné série měly trakční motory TM60 a pantograf z produkce ČKD.
Tyto osvědčené a spolehlivé tramvajové vozy sloužily v osobní dopravě až do února 1986 a staly se tak posledními dvounápravovými tramvaje v bývalém Československu. Od poloviny sedmdesátých let byly nasazovány na linky Přívoz – Hlučín a Poruba – Kyjovice Budišovice, vedené na předměstských jednokolejných tratích. Provoz do Hlučína skončil zrušením trati k 1. prosinci 1982, trať do Kyjovic byla postupně rekonstruována, což zde umožnilo nasazení upravených tramvají T2R. Stalo se tak 15. listopadu 1985 a staré vozy pak do počátku února následujícího roku dosluhovaly v nočním provozu. Pro uchování ve sbírkách Technického muzea byl vybrán vůz č. 56, který se dosud nachází ve stavu po vyřazení.