Ostrava, elektrický motorový vůz č. 33

Expozicemhd.cz

Dvounápravový motorový tramvajový vůz OSTRAVA
evid. č. 33 (vozy č. 32 – 33) Společnost moravských místních drah
Rok výroby: 1927

Výrobce mechanické části vozu: Kopřivnická vozovka, a.s., Kopřivnice
Výrobce el. výzbroje: Českomoravská – Kolben, a.s., Praha Vysočany

Hmotnost: 13300 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 10980 / 9880 mm, Šířka: 2600 mm, Výška: 3400 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 28 + 47
Pojezd: dvounápravový volnoosý, Rozvor: 3800 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 820 mm
Brzdy: elektrodynamická + ruční
Typ trakčních motorů: TM 60, Výkon: 2 x 48 kW
Regulace: odporová, 5+4 jízdních stupňů, 7 brzdových
Typ kontroléru: stykačový P4

S převzetím provozu na dráze Svinov – Klimkovice po její elektrifikaci vyvstala v Ostravě potřeba rozšíření vozového parku motorových tramvajových vozů. V letech 1926 a 1927 byly proto Královopolskou strojírnou v Brně dodány čtyři nové motorové vozy, další dva vyrobila Kopřivnická vozovka. Od předchozích tramvají série 22 – 27 se odlišovaly prodloužením plošin, což jejich líbivému vzhledu určitě prospělo.

Elegantní vozová skříň byla dřevěná postavená na roštu nýtovaném z ocelových profilů. V podokenní části byla obložena mořenými dřevěnými peřejkami, meziokenní část byla oplechovaná a z výroby natřená vagónovou zelení, kterou později nahradila krémová. Nástupní plošiny byly zcela uzavřené posuvnými jednodílnými dveřmi. Velká boční spouštěcí okna měla, stejně jako čelní okna a okna ve dveřích, dřevěné rámy se zaoblenými rohy. Příčné uspořádání sedadel v oddílu pro cestující bylo v prvních letech provozu rekonstruováno na kombinované – příčná laťková dvojsedadla a podélné lavice. Pojezd vozu byl dvounápravový volnoosý, nápravy s kluznými ložisky byly odpruženy listovými pružinami. Elektrická výzbroj u vozů vyrobených v Kopřivnici sestávala z řídících kontrolérů ČMK typu Ksv 55 a trakčních motorů TM60. Nadproudovou ochranu zajišťovaly dva automatické vypínače Wagner. Původní lyrový sběrač proudu byl později nahrazen pantografem.

Vůz evid. č. 33 byl v osobní dopravě používán do roku 1970, kdy byl rekonstruován na služební pro provoz s odmetačem sněhu a opatřen oranžovým nátěrem. K tomuto účelu sloužil až do roku 1997. Technické muzeum v Brně o něj projevovalo zájem již řadu let, a tak byl v roce 2000 zařazen do sbírek a 6. dubna 2001 přepraven na silničním traileru do Brna. Doufejme, že se časem podaří uskutečnit jeho rekonstrukci do původního stavu, aby mohl tvořit soupravu s vlečným vozem č. 65.