Ostrava, elektrická lokomotiva č. 107

Expozicemhd.cz

Elektrická nákladní lokomotiva typu 16E OSTRAVA
evid. č. 107 Dopravní podnik města Ostravy
Rok výroby: 1954 Výrobní číslo: 3237

Výrobce mechanické části: Závody V.I.Lenina, n.p., Plzeň, oddělení Lokomotivka, Plzeň

Výrobce el. výzbroje: Závody V.I.Lenina, n.p., Elektrotechnická továrna Doudlevce, Plzeň

Hmotnost: 22600 kg
Délka přes nárazníky: 7000 mm, Šířka: 2850 mm, Výška: 3400 mm
Pojezd: dvounápravový volnoosý, Rozvor: 3000 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 900 mm, Brzdy: elektrodynamická, ruční zajišťovací, tlakovzdušná
Typ trakčních motorů: AD 2947 VN, Výkon: 2 x 50 kW
Regulace: odporová, 8 + 6 jízdních, 12 brzdových stupňů
Typ kontroléru: 3 kW

Pro nákladní dopravu zakoupil v roce 1955 Dopravní podnik města Ostravy i jednu z lokomotiv Škoda 16E1 a zařadil ji pod evid. č. 107. Dvě další shodné lokomotivy byly dodány do Jihočeských papíren n.p. závod Větřní a čtvrtá vyrobená roku 1958 jako typ 16E2 sloužila v Technolenu Svitavy pod řadovým označením E 212.004. Jednalo se o dvounápravové kapotové elektrické lokomotivy konstruované pro napájecí napětí 600 V. Na masivním spodku svařeném z ocelových plechů spočívala kabina strojvedoucího se dvěma symetrickými kapotami, pod nimiž byly umístěny rozjezdové a brzdové odpory, motorkompresorové soustrojí a vzduchojem o objemu 230 litrů. Elektrická výzbroj lokomotivy sestávala z pantografového sběrače proudu typu 5 PP, uzemňovače, automatického vypínače, vačkového kontroléru, měniče směru, sady rozjezdových odporů a dvou tlapově uložených trakčních motorů AD 2947VN. Pomocné obvody 600 V sloužily k osvětlení, topení a pohonu motorkompresorového soustrojí. Celkem pět žárovek 125 V / 40 W bylo spojeno do série, z toho čtyři v čelních návěstních svítilnách a pátá osvětlovala stanoviště strojvedoucího. Zdrojem stlačeného vzduch, využívaného především k ovládání přímočinné brzdy, ale též pískovačů a návěstní píšťaly, byl kompresor V 56 / 60 poháněný elektrickým motorem AU 1720 / 2VM. K výbavě stanoviště strojvedoucího patřil též ampérmetr proudu trakčních motorů a voltmetr napětí trolejového vedení.

Lokomotiva evid. č. 107 DP Ostrava byla mimo běžného železničního spřahovacího ústrojí – nárazníky a šroubovka – vybavena i centrálním tramvajových spřáhlem pražského typu. Její prozatímní převzetí se uskutečnilo v Leninových závodech Plzeň, elektrotechnické továrně Doudlevce 31. října 1955. Cena lokomotivy továrního čísla 3237 vyrobené na základě objednávky z 25. července 1953 byla stanovena na 357 760,- Kčs. Po dodání do Ostravy byla dne 9. prosince 1955 vykonána TBZ na spojovací trati mezi vozovnou Křivá a nákladním nádražím v Porážkové ulici. Lokomotiva mimo jiné utáhla 11 železničních vozů o hmotnosti 182 t v oblouku 65 m a na stoupání 17,9 promile. Její tažná síla udávaná výrobcem byla 65 kN. V Ostravě sloužila až do roku 1972, kdy po zastavení nákladní dopravy a provedené renovaci byla předána do sbírek Technického muzea.