Jablonec nad Nisou, elektrický motorový vůz č. 117

Expozicemhd.cz

Dvounápravový úzkorozchodný motorový tramvajový vůz typu 6MT JABLONEC
evid. č. 117 (řada evid. č. 112-120) Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce
Rok výroby: 1952

Výrobce mechanické části vozu: Vagónka Tatra n.p., Česká Lípa

Výrobce el. výzbroje: Bratislavské elektrotechnické závody, Bratislava
Hmotnost: 13000 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 11200 mm, Šířka: 2200 mm, Výška: 3150 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 22 + 38
Pojezd: dvounápravový podvozek, Rozvor: 3200 mm, Rozchod: 1000 mm
Průměr dvojkolí: ?, Brzdy: elektrodynamická + ruční
Typ trakčních motorů: BEZ, Výkon: 2 x 60 kW
Regulace: odporová, 10+8 jízdních stupňů, 10 brzdových
Typ kontrolérů: Škoda 1KV

Pro tramvajové provozy s rozchodem 1000 mm vyrobila v letech 1952 a 1953 vagónka Česká Lípa celkem šedesát obousměrných motorových vozů. Jejich konstrukce vycházela z patnácti obdobných tramvají objednaných pro Bratislavu již v době druhé světové války a dodaných vagónkou Studénka v roce 1949.

Vozová skříň byla celokovová vně oplechovaná, s kostrou svařenou z ocelových lisovaných profilů, pouze hladká valená střecha byla zhotovena tradičním způsobem z dřevěných palubek vně potažených impregnovaným plátnem. Plošiny na čelech vozu byly uzavřeny dvoudílnými teleskopickými posuvnými dveřmi, prostor stanoviště řidiče oddělovala od nástupního prostoru mezistěna. V interiéru byla podélná laťková sedadla a nad nimi police na zavazadla. Vnitřní dřevěné obložení bylo tmavě mořeno, na bíle lakovaný strop byly použity dřevovláknité desky. Elektrickou výzbroj Škoda 6MT dodávaly Bratislavské elektrotechnické závody, obvody 600 V sestávaly s pantografového sběrače 3PP, maximálního vypínače VMF 2124 B1, řídících kontrolérů a dvou trakčních motorů s výkonem 60 kW. Rozjezdové a brzdové odpory byly umístěny na střeše a z části i pod sedadly, což umožňovalo při přepnutí v zimním období vytápění interiéru odpadním teplem. Pomocné obvody čelních reflektorů, nouzového osvětlení interiéru, směrových světel, ovládání kolejnicových brzd a pohonu stěračů byly napájeny z akumulátorové baterie NIFE 24 V – KD8, dobíjené přes předřadný odpor z troleje.

Motorové vozy 6MT představovaly poslední typ unifikovaných dvounápravových tramvají pro rozchod 1000 mm, s postupným rušení tramvajových provozů v Teplicích, Mostě a Jablonci nad Nisou byly soustředěny v Ústí nad Labem, kde dojezdily též v důsledku zastavení tramvajové dopravy v roce 1971, a v Liberci. Zde dosluhovaly na lince 11 Liberec – Jablonec a byly z osobní dopravy vyřazeny roku 1973. Vůz původního evid. č. 117 DP Jablonec se jako jediný dochoval ve sbírce Technického muzea. Již v roce 1957 byl předán do Liberce, kde jezdil pod č. 47, 7 a jako služební vůz 128, později 106.

Do Brna byl převezen teprve v roce 1980 již v poměrně špatném stavu a vzhledem k tomu, že TMB nemělo možnost zajistit jeho opravu, byl po dvaceti letech zapůjčen Dopravnímu sdružení obci Jablonecka a v prostorách DP Liberec se jeho renovace ujali členové Boveraclubu.