Vlečný tramvajový vůz BRNO
evid. č. 301 (série evid. č. 297-326) Dopravní podnik města Brna, komunální podnik
Rok výroby: 1950, Výrobní číslo: 28075
Výrobce mechanické části vozu:
N.p. Gottwaldovy závody, Královopolská strojírna, Brno – Královo Pole
Hmotnost: 7300 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 11600 / 10800 mm, Šířka: 2450 mm, Výška: 2990 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 20+61
Pojezd: dva jednonápravové podvozky, Rozvor: 3600 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 635 mm, Brzdy: kleštinová, ovládaná ručně nebo solenoidem
Tyto jednosměrné vlečné vozy byly konstruovány na základě dvou předchozích typů z let 1939 a 1947. Celokovová svařovaná skříň spočívající prostřednictvím silentbloků na jednonápravovvých podvozcích měla v pravé bočnici troje skládací čtyřkřídlé elektrohydraulicky ovládané dveře. U zadních – nástupních bylo zřízeno pevné stanoviště průvodčího, střední a přední dveře byly určeny pro výstup. Elektrické zařízení sestávalo z obvodů 600 V sloužících k osvětlení interiéru, čelních návěstních svítilen a linkové orientace tvořených do série spojenými žárovkami. Na trolejové napětí byly též připojeny motorky dveřních mechanismů a odporové topné spirály umístěné pod sedadly a na stanovišti průvodčího. Pomocné obvody 24 V byly napájeny z motorového vozu a využity pro signalizace průvodčího (odjezd, zastavíme na znamení, bzučák) a k ovládání dveřních stykačů.
Vlečné vozy byly přebírány z výroby od konce srpna do poloviny října a zařazovány do provozu postupně od září 1950 do ledna 1951. V provozu byly výhradně s motorovými vozy série 117–146. Protože se při zkušebních jízdách třívozové soupravy projevil ve svahu ulice Minské nedostatečný účinek brzdy motorového vozu, byly nasazovány na linky č. 3 a 7 jen v sestavě motorový + vlečný vůz na linky. Později jezdily též na linkách 10, 1, 12 a 13. Jako poslední vlečně vozy v Brně dojezdily dne 31.ledna 1974. První vůz evid. č. 1302 byl vyřazeny již na podzim roku 1973 v důsledku poškození při nehodě.
Většina vlečných vozů byla šrotována bezprostředně po vyřazení z osobní dopravy během roku 1974. Pouze vozy 1315, 1324, 1325 byly převedeny do areálu Technického muzea v Líšni jako zdroj náhradních dílů a sešrotovány byly později. Další tři vozy č. 1313, 1321 a 1322 byly v Líšni používány jako stavební vlak a dva z nich dosud existují. Vlečný vůz č. 301 byl převeden do sbírek Technického muzea v Brně a v letech 1985 až 1986 byl v ústředních dílnách Dopravního podniku renovován.
Foto:
1986 – Výjezd tramvaje č. 126 a 301 po renovaci (foto T. Kocman)
1984 – Výjezd tramvaje č. 126 (foto T. Kocman)
Videa:
1991 / 04 13 – Výjezd tramvaje č. 126 a 301 (kamera R. Šiler)