Vlečný tramvajový vůz BRNO
evid. č. 296 (série evid. č. 281-296) Elektrické dráhy zemského hlavního města Brna
Rok výroby: 1947, Výrobní číslo: 20134
Výrobce mechanické části vozu:
První brněnská a Královopolská strojírna, Gottwaldovy závody, n.p., Brno – Královo Pole
Hmotnost: 7000 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 10800 / 10100 mm, Šířka: 2350 mm, Výška: 3020 mm
Obsaditelnost: (míst k sezení + stání) 20 + 56
Pojezd: dva jednonápravové podvozky, Rozvor: 3400 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 635 mm, Brzdy: kleštinová, ovládaná ručně nebo solenoidem
V roce 1943 byly objednány další jednosměrné vlečné vozy, avšak jejich konstrukce byla mírně upravena. Čela již nebyla zešikmená, posuvné dveře byly teleskopické a mezi nimi se nacházelo pět stejně velkých oken. Sedadla byla tehdy navržena podélná. Vozy měly mít opět celokovovou nýtovanou skříň s kostrou svařenou z ocelových profilů a vně oplechovanou, v levé bočnici nouzové vchody uzavřené jednokřídlými dveřmi. Vozová skříň spočívala prostřednictvím silentbloků na dvou jednonápravových podvozcích s nápravami odpruženými listovými pružinami. Kleštinová brzda byla ovládána elektromagneticky solenoidem nebo ručně. Zakázka byla realizována až v roce 1947, kdy bylo dodáno šestnáct vozů s evidenčními čísly 281—296. Jejich provedení odpovídalo projektu z roku 1943 schválenému 20. března 1945, avšak sedadla zůstala příčná. Vůz č. 281 měl navíc ještě střední dveře o světlé šířce 2 x 630 mm a jako jediný podélnou lavici na pravé straně.
Tyto vlečné vozy jezdily především ve třívozových soupravách spolu s vozy série 261 –280 na linkách č. 1 a 6. Ač nejmladší, byly všechny vlečné vozy z této série zrušeny již v letech 1967 až 1969. Poslední z nich evid. č. 296 zůstal naštěstí zachován jako historický a byl renovován u příležitosti oslav 100. výročí MHD v Brně. Do sbírek TMB přešel v roce 1971.