Brno, vlečný vůz č. 214

Expozicemhd.cz

Vlečný tramvajový vůz BRNO
evid. č. 214 (série evid. č. 211-230) Společnost brněnských elektrických pouličních drah
Rok výroby: 1926, Výrobní číslo: 120505

Výrobce mechanické části vozu:
Ringofferovy závody akc. spol., Praha – Smíchov

Hmotnost: 6140 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 10300 / 9740 mm, Šířka: 2265 mm, Výška: 3050 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 26+46
Pojezd: dvounápravový volnoosý, Rozvor: 3400 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 635 mm, Brzdy: čelisťová ovládaná ručně nebo solenoidem

Dalších padesát vlečných vozů bylo postupně dodáno v období let 1926 až 1928. Obdržely evidenční čísla 211—260. Vozy byly stavěny podle dokumentace vagónky Ringhoffer, která v roce 1925 vyrobila první dvacetikusovou sérii. Další vozy do č. 250 byly v letech 1927 až 1928 zhotoveny Kolínskou továrnou na vozy, a.s. a posledních deset kusů vyrobila v roce 1928 Královopolská strojírna. Jejich konstrukce vycházela z vlečných vozů tehdy vyráběných pro Prahu, byly však o jedno okno delší a měly mezi plošinami a oddílem pro cestující stěnu s dvoukřídlými posuvnými dveřmi. Skříň již byla celokovová nýtovaná – spodek s ocelových válcovaných profilů, železná kostra vně oplechovaná – pouze střecha byla dřevěná potažená plátnem. Okna byla spouštěcí ve dřevěných rámech. Plošiny se sníženou úrovní podlahy byly zcela uzavřené a měly po obou stranách dvoukřídlé dveře. Podélná původně laťková sedadla poskytovala 26 míst k sezení. Celková obsaditelnost vozu byla 72 osob.

První vozy tohoto typu byly zařazeny do provozu již počátkem roku 1926. Jezdily hlavně s novými motorovými vozy série 74—139 na linkách 1, 3 a 7. Na lince 1 ve třívozových soupravách, zpočátku však i ve spojení s druhým vlečným vozem starého typu s otevřenými plošinami. Ve třicátých letech byly původní špalkové brzdy nahrazeny kleštinovými s brzdovými kotouči uprostřed náprav. Prvních pět vlečných vozů ze série 211—230 bylo takto rekonstruováno již v roce 1930. Další úpravu představovalo částečné polstrování sedadel. V poválečném období, prakticky až do poloviny šedesátých let, byly vlečné vozy evidenčních čísel 211 až 260 v plném provozu. Jen dva z nich – č. 213 a 235 – byly vyřazeny v důsledku poškození válečnými událostmi. Hromadně byly rušeny od roku 1967, poslední dojezdily na lince 7 dne 29. února 1972. Do parku historických tramvají byl v roce 1969 zařazen i vlečný vůz evid. č. 214 a v ústředních dílnách Dopravního podniku obdržel velkou prohlídku. V roce 1971 byl předán do sbírek TMB.