Brno, tramvaj K2 č. 1095

Expozicemhd.cz

Šestinápravový dvoučlánkový motorový tramvajový vůz typu K2 BRNO
evid. č. 1095 (série evid. č. 1088-1117) Dopravní podnik města Brna
Rok výroby: 1977, Výrobní číslo: 166556

Výrobce mechanické části vozu: ČKD Praha, vagónka Tatra Smíchov, n.p.

Výrobce el. výzbroje: ČKD Praha, oborový podnik, závod Trakce, Praha

Hmotnost: 22000 kg, Rychlost: 65 km/h
Délka (přes spřáhla / skříň): 21504 / 20400 mm, Šířka: 2500 mm, Výška: 3042 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 48 + 111
Pojezd: tři dvounápravové podvozky, Vzdálenost otočných čepů: 6400 + 6400 mm
Rozvor: 1900 mm, Rozchod: 1435 mm, Průměr dvojkolí: 750 mm
Brzdy: elektrodynamická + kotoučová, čelisťová, kolejnicová
Typ trakčních motorů: TE 022, Výkon: 4 x 44 kW
Regulace: odporová s nepřímým automatickým řízením rozjezdu a brzdění

Vzhledem k tomu, že tramvajové vozy řady T nemohly kapacitně nahradit soupravy dvounápravových motorových a vlečných vozů, vyvinula vagónka ČKD Tatra Smíchov v polovině šedesátýcb let dvoudílný kloubový vůz se třemi dvounápravovámi podvozky. Po prototypech K1 s elektropneumatickou stykačovou výzbrojí byly v roce 1966 vyrobeny další dva prototypy a ověřovací série tramvají K2. Krajní hnací podvozky byly bezezměny převzaty z tramvají T3, střední podvozek je běžný a spočívají na něm vozové skříně obou dílů karoserie. Na obou nápravách středního podvozku jsou kotoučové brzdy ovládané elektromagneticky. Vozová skříň ma proti tramvajím T3 zjednodušený a vylehčený spodek bez masivního centálního nosníku v ose podlahy. Ve srovnání s vozy T3 je odlišné provedení spodku bočnic, kde nosný plech je na vnitřní straně a je opatřen prolisy. Vně bočnice jsou přinýtovány vlnité krycí plechy. Vůz má na právé straně čtvery elektricky ovládané dveře, vždy po dvou v každém článku. Vnitřní vybavení a provedení sedadel odpovídá tramvajím T3, uspořádání sedadel je 2+1. Stejně jako ostatní tramvaje řady T je i vůz K2 ovládán jízdním a brzdovým pedálem, rozjezd i brzdějí je plynulé s automatickým řízením velikosti trakčního proudu.

Do Brna bylo v letech 1966 až 1983 dodáno celkem 132 tramvají K2. Nejstarší byly vyřazeny již v roce 1989, další v letech 1997 a 2004-2006. Část vozů tohoto typu prošla v období 1996 až 2002 generálními opravami spojenými s rekomstrukcí a modernizací v různém rozsahu. Pro uchování ve sbírce Technického muzea byl nakonec vybrán jeden z posledních vozů dochovaný v poměrně původním stavu, vůz evid. č. 1095, pocházející s početné série dodané v roce 1977. Z provozu byl odstaven v dubnu 2004 a po předání do sbírek byl dne 20.7.2005 převezen na traileru společnosti Universal transport Praha do Areálu MHD v Líšni.