Dvounápravový motorový tramvajový vůz BRNO
evid. č. 126 (série evid. č. 117-136) Dopravní podnik města Brna, komunální podnik
Rok výroby: 1950, Výrobní číslo: 28055
Výrobce mechanické části vozu:
N.P. Gottwaldovy závody, Královopolská strojírna Brno, Brno – Královo Pole
Výrobce el. výzbroje: Škodovy závody n.p., Plzeň Doudlevce
Hmotnost: 12500 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 11370/10800 mm, Šířka: 2450 mm, Výška: 3085 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 21 + 43
Pojezd: dvounápravový podvozek, Rozvor: 3600 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 760 mm, Brzdy: elektrodynamická, ruční, kolejnicová
Typ trakčních motorů: Škoda AD 2748 / hN, Výkon: 2 x 72 kW
Regulace: odporová, jízdní stupně nevyjádřené, brzdových 10
Typ kontroléru: Škoda KPBS 201
V roce 1950 byl do provozu elektrické dráhy v Brně zařazen poslední typ dvounápravových tramvají z Královopolské strojírny. Šlo o ucelené soupravy jednosměrných motorových a vlečných vozů vyznačujících se na svou dobu velmi zdařilým designem. Skříň vozu byla celokovová, svařovaná. V pravé bočnici však již byly troje čtyřkřídlé skládací dveře, ovládané elektrohydraulicky. U zadních (nástupních) dveří bylo pevné stanoviště průvodčího, polstrovaná sedadla byla uspořádána příčně. Pojezd motorového vozu byl tvořen dvounápravovým podvozkem svařeným z ocelových plechů a válcovaných profilů, primární i sekundární vypružení zajišťovaly listové pružiny. Mechanická osmišpalková brzda působila na obě nápravy motorového vozu. Elektrická výzbroj byla tvořena dvěma trakčními motory AD 2748/hN o výkonu 2 x 72 kW, pod podlahou umístěnými jízdními a brzdovými odpory, automatickým vypínačem po pravé straně stanoviště řidiče a řídícím kontrolérem KPBS 201 na hlavní proud s 22 jízdními a 16 brzdovými stupni, přičemž z jízdních stupňů byly západkou vyjádřeny jen čtyři – první odporový a hospodárný stupeň pro sériové i paralelní spojení motorů. Kromě elektrodynamické a ruční měly motorové vozy i kolejnicovou brzdu, napájenou brzdovým proudem motorů. Pět dalších motorových vozů č. 137 – 141 bylo vyrobeno v roce 1951 a do provozu přišly 31. srpna 1952. Poslední pětikusová série do evid. č. 146 byla zhotovena v dílnách DP v Pisárkách v roce 1954.
Motorové vozy označované podle typu elektrické výzbroje 4MT obdržely řadu evid. č. 117–146 a byly vypravováno na linky 3 Obřany – Bystrc a 7 Maloměřice – Komín. Od února 1962 se krátkou dobu objevily též na lince 10. Po té přešly na linku 1 Pisárky – Řečkovice. Od 1. března 1970 byly nasazeny na linky 12 Královo Pole, Tesla – Obřany a 13 Královo Pole, Tesla – Hybešova čtvrť. Další dodávky tramvají K2 je od 1. února 1974 nahradily i na linkách 12 a 13. Motorové vozy se poté uplatnily v provozu ještě další dva měsíce – do 29. března 1974 – na vložených vlacích. Motorový vůz č. 1126 byl převezen do areálu Technického muzea v Líšni jako historický. Jeho renovace proběhla v ústředních dílnách Dopravního podniku města Brna v letech 1982 až 1983.
Foto:
1986 – Výjezd tramvaje č. 126 a 301 po renovaci (foto T. Kocman)
1984 – Výjezd tramvaje č. 126 (foto T. Kocman)
Videa:
1991 / 04 13 – Výjezd tramvaje č. 126 a 301 (kamera R. Šiler)