Brno, elektrický motorový vůz č. 99

Expozicemhd.cz

Dvounápravový motorový tramvajový vůz BRNO
evid. č. 99 (série evid. č. 140 – 141) Společnost brněnských elektrických pouličních drah
Rok výroby: 1941, Výrobní číslo: 18156

Výrobce mechanické části vozu:
Královopolská továrna na stroje a vagony akc. spol., Brno – Královo Pole

Výrobce el. výzbroje: Bartelmus a Donát, Brno

Hmotnost: 12850 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 11600 / 10700 mm, Šířka: 2300 mm, Výška: 3065 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 28 + 44
Pojezd: dvounápravový podvozek, Rozvor: 3600 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 760 mm, Brzdy: elektrodynamická + ruční
Typ trakčních motorů: Škoda TIS, Výkon: 2 x 46 kW
Regulace: odporová, 4+3 jízdních stupňů, 6 brzdových
Typ kontroléru: po reko Škoda (BRNO I.), z výroby SIEMENS

Poslední dva motorové tramvajové vozy se skříní odpovdající sérii evid. č. 74-139 byly do Brna dodány ještě v roce 1941 a zařazeny do provozu pod evid. č. 140 a 141. Jejich vozová skříň měla opět rám zhotovený z ocelových profilů a dřevěnou kostru, stejně jako vnější obložení podokenní části skříně dřevěnými peřejkami. Střecha tvořená dřevěnými palubkami z vnější strany pokrytými plátnem byla uvnitř vozu obložena bíle natřenými dřevovláknitými deskami. Stěny mezi plošinami a oddílem pro cestující byly dřevěné s dvoukřídlými posuvnými dveřmi. Kůží potažená čalouněná sedala byla uspořádána podélně. Masivní nýtovaný podvozek sestávající z ocelových plechů a válcovaných profilů byl tentokrát zhotoven přímo v dálných Společnosti brněnských elektrických pouličních drah. Nápravy s hvězdicovými koly měly kluzná ložiska, vedená rozsochami v bočnicích podvozku, a byly odpruženy listovými pružinami. Elektrická výzbroj sestávala ze dvou motorů typu TIS 33, z řídících stykačových kontrolérů SIEMENS, sady rozjezdových a brzdových odporníků, ručního vypínače, automatického vypínače SP1 a, již z výroby, pantografového sběrače proudu.

Oba uvedené vozy obdržely v roce 1950 evidenční č. 99 a 100, následně byly upraveny na jednosměrné odstraněním kontroléru na zadní plošině a posleéze ještě sjednoceny s ostatními nahrazením atypického kontroléru SIEMENS komtrolérem Škoda. Vůz evid. č. 99 byl z osobní dopravy vyřazen v roce 1970 a odeslán do Prahy, kde opatřen krémovým nátěrem posloužil při natáčení filmu o bombrdování Drážďan. V roce 1976 se vrátil zpět do Brna a po provizorním zobousměrnění a úpravě interiéru k dílenským účelům sloužil coby služební vůz Technického muzea. V roce 2006 byl dlouhodobě zapůjčen Dopravnímu podniku města Brna a po rozsáhlé renovaci v Krnovských opravnách a strojírnách je využíván k předváděcím jízdách a provozu na nově zřízené historické lince.