Brno, brousící vůz č. 4033

Expozicemhd.cz

Dvounápravový brousicí motorový tramvajový vůz BRNO
evid. č. 4033 Dopravní podnik města Brna
Rok výroby: 1969, Výrobní číslo: 552

Výrobce mechanické části vozu: Schörling Waggonbau, Hannover
Výrobce el. výzbroje: Škodovy závody n.p., Plzeň Doudlevce

Hmotnost: 13 500 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 8700 / 7850 mm, Šířka: 2200 mm, Výška: 3050 mm
Pojezd: dvounápravový volnoosý, Rozvor: 2200 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 820 mm, Brzdy: elektrodynamická, ruční
Typ trakčních motorů: Škoda AD 2748 / hN, Výkon: 2 x 70 kW
Regulace: odporová, 4+3 jízdních stupňů, 6 brzdových
Typ kontroléru: Škoda BRNO II

Jako náhradu za brousicí vůz rekonstruovaný z motorového vozu evid. č. 10 z roku 1900 byla zakoupena moderní brousicí tramvaj z produkce renomované německé firmy Schörling Hannover. Tento speciální obousměrný dvounápravový motorový vůz pro broušení kolejí byl zařazen do provozu v roce 1970 pod evid. č. 4033. Dva shodné vozy byly dodány též do Prahy a na úzký rozchod 1000 mm do Bratislavy. Elektrická výzbroj byla montována dle přání zákazníka, v Brně bylo použito osvědčené zařízení Škoda sestávající z kontrolérů BRNO II a trakčních motorů AD 2748/hN. Skříň vozu je celokovová vně oplechovaná, na spodku z ocelových profilů je položena dřevěná podlaha. Na čelech vozu jsou stanoviště řidiče přístupné jednokřídlými dveřmi po pravé straně. Vnitřní část vozu je od obou stanovišť oddělena mezistěnou, je zde průchozí ulička po jejichž stranách se nacházejí nádrže na vodu. Pod střední částí těchto nádrží je vytvořen prostor pro motorgenerátor zajišťující dobíjení baterie a kompresor. Tlakovým vzduchem jsou spouštěny a zvedány brusné kameny umístěné mezi nápravami. V interiéru vozu se dále nacházejí vzduchové jímky a tlakovým spínačem, baterie a regulátor dobíjení.

Brousicí tramvaj byla poměrně často využívána v prvním období provozu, po roce 1980 již byla častěji dlouhodobě odstavována. Kromě broušení kolejí byla v polovině osmdesátých let využívána i jako zdroj tlakového vzduchu v soupravě s traťovým vozíkem s cisternou při postřiku tratí proti plevelu. Její typický červený nátěr byl nejdříve v roce 1988 obnoven a v roce 1996 změněn na tmavě zelený. Po několikaletém stání v prostoru odstavných kolejí vrchní stavby vedle ústředních dílen v Medlánkách byla 13. září 2001 převezena do Areálu MHD Technického muzea v Brně Líšni. Při budoucí možné renovaci bude třeba obnovit původní nátěr, opravit pojezd a dosadit originální koncová a směrová světla.