Bratislava, vlečný vůz č. 101

Expozicemhd.cz

Dvounápravový úzkorozchodný vlečný tramvajový vůz BRATISLAVA
evid. č. 101 (série 101-115) Bratislavská elektrická účastinná spoločnosť
Rok výroby: 1943, Výrobní číslo: 69100

Výrobce mechanické části vozu:
Simmering – Graz – Pauker Aktiengesellschaft für Maschinen- Kessel- und Wagonbau, Simmering

Hmotnost: 7800 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 10500 mm, Šířka: 2100 mm, Výška: 3100 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 22 + 40
Pojezd: dvounápravový volnoosý , Rozvor: 3600 mm, Rozchod: 1000 mm
Průměr dvojkolí: 700 mm, Brzdy: osmišpalíková ovládaná ručně nebo solenoidem

Během druhé světové války bylo do Bratislavy dodáno patnáct vlečných vozů vyrobených rakouskou vagónkou SGP. Bratislavská elektrická účastinná spoľočnosť je zařadila do provozu pod evid. č. 101 až 115. Konstrukce těchto vlečných vozů byla běžného provedení, kdy na roštu z ocelových profilů byla postavena dřevěná kostra vně oplechovaná. Vozová skříň měla na čelech nástupní plošiny uzavřené dvojdílnými posuvnými teleskopickými dveřmi, hladkou valenou střechu a dvounápravový volnoosý pojezd. Nápravy s valivými ložisky odpružené listovými péry byly oboustranně obrzděné brzdovými špalky. Novinkou se stalo automatické spřáhlo Compact umožňující i propojení brzdových a světelných obvodů, zavedené později též u ostatních bratislavských tramvají. V oddíle pro cestující se nacházela podélně uspořádaná polstrovaná sedadla, spouštěcí bezrámová okna byla z vnitřní strany lemována dřevěnými lištami, strop pokrývaly bíle lakované dřevovláknité desky. V poválečném období pokračovala výroba shodných vlečných vozů přímo v dílnách Dopravního podniku.

Bylo postaveno celkem 34 vozů, z nichž dva byly dodány do Jablonce nad Nisou. Během provozu byly bratislavské vozy rekonstruovány na jednosměrné zaslepením dveří a odstraněním schodů na levé bočnici. Většina vlečných vozů SGP evid. č. 101 – 115 a vlastní stavby série 116 – 147 byla využívána až do konce provozu dvounápravových tramvají v Bratislavě dne 31. května 1974 a poslední z nich byly do konce roku 1975 sešrotovány. Technické muzeum v Brně získalo do svých sbírek vůz evid. č. 101, jehož renovaci do původního stavu uskutečnili členové sekce MHD Kruhu přátel Technického muzea brigádnicky přímo v líšeňském areálu MHD v letech 1980 až 1986.