Bratislava, elektrický motorový vůz č. 203

Expozicemhd.cz

Dvounápravový úzkorozchodný motorový tramvajový vůz BRATISLAVA
evid. č. 203 (série evid. č. 201-206) Bratislavská elektrická účastinná spoločnosť
Rok výroby: 1930, Výrobní číslo: 25638

Výrobce mechanické části vozu: Moravsko-slezská vozovka a.s., Studénka

Výrobce el. výzbroje: Siemens Elektrizitäts – A.G., Bratislava

Hmotnost: 16000 kg
Délka (přes spřáhla/skříň): 11100 mm, Šířka: 2300 mm, Výška: 3310 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 24 + 38
Pojezd: dvounápravový volnoosý , Rozvor: 4000 mm, Rozchod: 1000 mm
Průměr dvojkolí: 800 mm, Brzdy: elektrodynamická + ruční
Typ motorů: Siemens TB5, Výkon: 2 x 40 kW
Regulace: odporová, jízdní stupně nevyjádřené, brzdových 13
Typ kontroléru: ?

V souvislosti se zahájením provozu na nové tramvajové trati do Karlovej Vsi byly v roce 1929 objednány a následujícího roku vagónkou ve Studénce dodány nové motorové vozy, zařazené do provozu pod evid. č. 201 až 206. Poprvé se tak na území tehdejšího Československa uplatnila nepříliš rozšířená koncepce tramvajových vozů se středním vstupem a dvěma oddíly pro cestující.

Jejich vozová skříň byla stále ještě smíšené stavby s roštem vyrobeným z nýtovaných ocelových profilů a dřevěnou vně oplechovanou kostrou. Nástupní plošina uprostřed vozu měla mírně sníženou podlahu a byla přístupná z obou stran dvěma dvoukřídlými dveřmi. Velká boční okna v kovových rámech se zaoblenými rohy byla spouštěcí. Prostory pro cestující oddělovaly od nástupní plošiny mezistěny, polstrovaná sedadla potažená kůží byla uspořádána příčně 2 + 1, na kraji oddílů směrem ke středu vozu podélně. Vnitřní obložení stěn bylo provedeno mořeným dřevem, strop pokrývaly bíle lakované dřevovláknité desky. Stanoviště řidiče nebylo od prostoru pro cestující nijak odděleno, po jeho pravé straně měl řidič k dispozici jednodílné posuvné manipulační dveře. Pojezd vozu byl dvounápravový volnoosý konstrukce Peckham, odpružení náprav, jež měly již valivá ložiska SKF, bylo provedeno kombinací listových a spirálových pružin. Elektrická výzbroj včetně řídících kontrolérů, lyrového sběrače proudu i čelních reflektorů pocházela od firmy Siemens. Elegantní vzhled vozu ještě zvýrazňoval netradiční světle šedý nátěr s modrými linkami. Během provozu prošly tyto tramvajové vozy řadou úprav počínaje změnou nátěru na červeno – krémový, dosazením pantografového sběrače proudu, úpravou čelních partií střechy, rekonstrukcí nástupních schodů až po náhradu původních sedadel podélnými dřevěnými lavicemi.

První dva vozy byly upraveny na pracovní již v roce 1961, ostatní byly vyřazeny z osobní dopravy v letech 1969-70. Vozy evid. č. 23 a 25 (ex. 203, 205) byla koncem sedmdesátých let předány do sbírek Technického muzea. Na voze evid. č. 203 byla provedena částečná renovace, druhý sloužil jako zdroj náhradních dílů.