Škoda 21Ab

Expozicemhd.cz

 

Autobus Škoda 21 Ab KARLOVY VARY, evid. č. 362 DP Karlovy Vary, a.s.
Rok výroby: 1995, Výrobní číslo: TPM21ABOOSOO20001
Výrobce: Škoda Ostrov, s.r.o., Ostrov nad Ohří

Hmotnost 9600 kg, Rychlost: 76 km/h
Celková délka: 11560 mm, Šířka: 2500 mm, Výška: 2823 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 26 + 65
Pojezd: dvounápravový, Rozvor: 5700 mm, Rozchod: 2040 / 1810 mm
Brzdy: tlakovzdušná, zajišťovací pružinová, odlehčovací (retardér)
Typ motoru: MAN DO826 LOH, stojatý přeplňovaný šestiválec, vodou chlazený
Výr. č. motoru: 18478585017111, Výkon: 162 kW
Převodovka: automatická třístupňová VOITH DIWA 851.3

Již v posledním desetiletí dvacátého století se základním rysem moderního vozidla městské hromadné dopravy stala bezbariérovost dosažená snížením podlahy z obvyklých 750 až 900 mm na hodnotu cca 350 mm při odstranění schodů v prostoru dveří. Důvodem bylo především zpřístupnění vozidel MHD zdravotně postiženým osobám, usnadnění nástupu starším cestujícím a cestujícím s dětskými kočárky, teoreticky možné zkrácení jízdních dob dosažené kratší dobou odbavování vozidla v zastávkách i celkové zvýšení atraktivity veřejné dopravy. Po zastavení vývoje unifikované řady autobus B831 – trolejbus 17Tr se Škoda Ostrov zaměřila na vlastní vývoj nízkopodlažního trolejbusu typu 21 Tr, z něhož konstrukčně odvodila též unifikovaný autobus Škoda 21 Ab. Obě vozidla byla vystavena v září 1995 na Mezinárodním strojírenském veletrhu Brně. Ačkoliv se tento líbivý autobus dostal poměrně brzy do výroby a uplatnil se v provozu MHD v Mladé Boleslavi, Plzni a Ostravě, vyrobeno bylo nakonec pouze něco přes 30 vozů. S prototypem autobusu Škoda 21Ab se bylo možno svézt i v Brně, při předváděcím provozu na linkách 52 a 54 od 26.října do 8.listopadu 1996. Vůz byl administrativně veden pod evid. č. 7451 a byl na dobu zkušebního provozu osazen palubním počítačem SAVS i označovači jízdenek.

V roce 2000 byl zakoupen Dopravním podnikem Karlovy Vary, který jej po dalších šesti letech provozu odprodal do sbírek Technického muzea v Brně. Karoserie autobusu je svařena z ocelových profilů, vně oplechovaná. Boční okna jsou ke kostře karoserie lepená, čelní okna jsou zasklena pomocí gumových profilů. V pravé bočnicí se nacházejí troje dvoukřídlé elektropenumaticky ovládané dveře. Pérování vozu je pneumatické s vakovými pružinami na zadní hnací nápravě typu WUSAM, přední náprava Škoda – LIAZ PN 1.2 je odpružena vlnovcovými pružinami. Autobus je poháněn stojatým řadovým přeplňovaným šestiválcovým motorem MAN DO826 LOH chlazeným vodou o výkonu 162 kW. Automatická převodovka VOITH DIWA 851.3 je třístupňová s hydraulickým retardérem. V interiéru jsou použita polstrovaná sedadla Fainsa v uspořádání 2+2, proti druhým dveřím je situována plošina pro cestující s kočárky nebo na invalidním vozíku.