Karosa 931.1675

Expozicemhd.cz

Autobus Karosa B931.1675, evid. č. 7425 (řada evid. č. 7419-7435) Dopravní podnik města Brna
Rok výroby: 1998, Výrobní číslo: TMKB11675WM001376
Výrobce: Karosa , Vysoké Mýto

Hmotnost 10 225 kg, Rychlost: 70 km/h
Celková délka: 11 345 mm, Šířka: 2500 mm, Výška: 3165 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 32 + 63
Pojezd: dvounápravový, Rozvor: 5600 mm, Rozchod: 1953 / 1800 mm
Brzdy: tlakovzdušná, zajišťovací pružinová, odlehčovací (retardér)
Typ motoru: LIAZ ML 636 E, ležatý šestiválec, přeplňovaný, vodou chlazený
Výr. č. motoru: ?, Výkon: 175 kW
Převodovka: automatická třístupňová VOITH DIWA 863.3

Novou typovou řadu 900 prezentovala Karosa u příležitosti oslav 100.výročí podniku v červnu 1995. Inovováno bylo především přední čelo při současné modernizaci interiéru a stanoviště řidiče. Dopravní podnik města Brna zakoupil prvních sedmnáct autobusů typu B931 teprve v roce 1998. Obdržely evid. č. 7419 – 7435, tedy v návaznosti na předchozí dodávka autobusů Karosa B731, B732, od nichž se odlišovaly především provedením čela, instalací kompletního informačního systému a použitím čalouněných sedadel C.I.E.B Kahovec s látkovým potahem. Konstrukční provedení autobusu i technologie výroby odpovídala předchozímu typu, z něhož byly převzaty i přední náprava LIAZ s nezávisle zavěšenými koly, zadní náprava Detva i hnací agregát sestávající z motoru LIAZ ML 636 E o výkonu 175 kW a automatické třístupňové převodovky Voith D863.3 s vestavěným hydraulickým retardérem. Od roku 1999 byly nové autobusy dodávány v inovované verzi B931E, jež má v přední části vozu sníženou podlahu a novou tuhou přední nápravu s kotoučovými brzdami.

Do Brna bylo dodáno celkem 56 autobusů B931, z nichž (kromě jednoho) prošly všechny v letech 2007 – 2013 generální opravou převážně ve firmě Zliner, případně v ústředních dílnách DPMB. V souvislosti s masivní dodávkou autobusů s pohonem CNG byly v průběhu roku 2015 z provozu vyřazeny všechny starší vozy do evid. č. 7445.