Jelcz 272 MEX

Expozicemhd.cz

 

Autobus Jelcz 272 MEX, evid. č. ?
Rok výroby: 1975, Výrobní číslo: 5894
Výrobce: Jelczanskie zaklady samochodowe, Jelcz

Hmotnost 8900 kg, Rychlost: 65 km/h
Celková délka: 10870 mm, Šířka: 2500 mm, Výška: 2980 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 26 + 53
Pojezd: dvounápravový, Rozvor: 5450 mm, Rozchod: 1927 / 1755 mm
Brzdy: tlakovzdušná, ruční rohatková, motorová
Typ motoru: LIAZ M 634, stojatý šestiválec s přímým vstřikem, vodou chlazený
Výr. č. motoru: 108341, Výkon: 154 kW
Převodovka: pětistupňová mechanická

Autobus Jelcz 272 MEX byl vyráběn v Polské lidové republice na základě licenční spolupráce s Karosou Vysoké Mýto na podvozcích dodávaných n.p. LIAZ Mnichovo Hradiště. Menší část těchto autobusů dodávaných do ČSSR v letech 1974-1975 již měla modernizovaný podvozek Š 706 MTO. Přední tuhá náprava je kovaná, nedělená, zadní hnací náprava inovovaná typu RÁBA. Motor je, narozdíl od klasických autobusů Škoda 706RTO, již ve stojatého provedení nové typové řady LIAZ M634. Při vrtání válců 130 mm a zdvihu 150 mm je celkový objem motoru 11940 cm3 při výkonu 149 kW.

Kostra karoserie autobusu je svařovaná z ocelových profilů, její horní část sestává z kostry střechy a okenního pásu svařeného z ocelových výlisků. Boční plechy vzájemně spojené přeplátováním jsou ke kostře karoserie přinýtovány. Karoserie autobusů je k podvozku uchycena třmeny a patkami podloženými silentbloky, v přední části prostřednictvím konzol. Podlaha je z dřevěných palubek, krytá gumovým kobercem. Spodní část bočnic je v interiéru obložena umakartem, strop deskami ze sololitu, spáry kryjí hliníkové lišty. Sedadla potažená koženkou jsou uspořádaná 2 + 1. V pravé bočnici autobusu jsou dvoje dvoukřídlové elektropneumaticky ovládané dveře.

Autobusy Jelcz bylo do tehdejší ČSSR dodávány v rámci spolupráce zemí RVHP od druhé poloviny šedesátých let do roku 1975, příčmž v provozu se udržely do roku 1985. Do sbírek Technického muzea v Brně byl teprve v roce 2013 zakoupen autobus Jelcz 272 MEX upravený na pojízdnou prodejnu a po vyřazení z provozu odstavený na pozemku v obci Roseč poblíž Jindřichova Hradce. Jeho renovace započala v druhé polovině roku 2015. Po jejím dokončení bude spolu s přívěsem Jelcz PO1 dokladem spolupráci členských států RVHP v oblasti výroby vozidel MHD v šedesátých a sedmdesátých letech dvacátého století.

Foto:

Renovace autobusu Jelcz 272 MEX