Ikarus 630

Expozicemhd.cz

Autobus Ikarus 630, evid. č. ?
Rok výroby: 1967, Výrobní číslo: 630.23 67.07 1207
Výrobce: Ikarus, Budapest

Hmotnost 8 300 kg, Rychlost: 78 km/h
Celková délka: 9 350 mm, Šířka: 2 500 mm, Výška: 2 835 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 33 + 232
Pojezd: dvounápravový, Rozvor: 5 000 mm, Rozchod: 2013 / 1825 mm
Brzdy: tlakovzdušná, ruční, motorová
Typ motoru: Czépel D614, šestiválec s nepřímým vstřikem, vodou chlazený
Výr. č. motoru: 5061410 67.07 4163, Výkon: 84,5 kW
Převodovka: mechanická pětistupňová

Ani naplno běžící sériová výroba autobusů Škoda 706 RTO nemohla zcela uspokojit stále se zvyšující se nároky dopravních podniků a ČSAD na dodávky nových autobusů. Jako výsledek spolupráce zemí tehdejší RVHP byly proto do Československa dováženy i maďarské autobusy Ikarus. Do provozu v Československu krátce zasáhly pouze autobusy Ikarus 620 v městském a Ikarus 630 v linkovém provedení navazující na typ Ikarus 60 vyráběný od roku 1952. Při srovnání s autobusy Škoda 706 RTO byly vozy Ikarus 630 o něco kratší s mírně hranatější karoserií svařenou z ocelových profilů a vně ve spodní polovině obloženou hliníkovým plechem. Obdobné bylo uspořádání čtyřkřídlových elektropneumaticky ovládaných dveří, kdy první dveře byly umístěny za přední nápravou a u městského provedení i druhé vzadu, kde byla snížená nástupní plošina. Prostor stanoviště řidiče, motoru a spolujezdce byl oddělen přes celou šířku vozu mezistěnou a byl z obou stran přístupný bouchacími dveřmi. Čalouněná sedadla s kovovou kostrou měla příčné uspořádání 2 + 2, v zadní části linkových autobusů umístěna na mírně zvýšené podestě. Zcela vpředu u mezistěny stanoviště řidiče byla sedadla proti směru jízdy. Vnitřní obložení interiéru tvořily dřevovláknité desky natřené krémovou barvou. Boční okna měla v horní části hliníkový rám se dvěma výklopnými skly. Prostor pro cestující byl vytápěn naftovým topením PAL Autobrzdy Jablonec nad Nisou typu 12 AKN 5, stanoviště řidiče vytápí teplovodní radiátor s větrákem a vývody vzduchu na přední sklo.

Vodou chlazený motor Csepel D614 umístěný v přední části šasi byl vznětový řadový šestiválec, se vstřikem paliva do spalovací komůrky, o objemu 8276 cm3, s vrtáním válců 112 mm a zdvihem 140 mm. Jeho trvalý výkon byl při 1700 otáčkách 84,5 kW (115ks), maximální výkon při 2300 otáčkách činil 106,6 kW (145 ks). S převodovkou byl motor spojen pomocí kloubového hřídele, druhý kloubový hřídel vedl od převodovky k rozvodovce zadní nápravy. Přední řiditelná náprava byla tuhá, odpružení vozu zajišťovala podélná půlelipická listová péra. Autobusy Ikarus 630 byly vybaveny dvouokruhovou vzduchotlakovou brzdou působící na všechna kola, parkovací mechanickou brzdou působící na kola zadní nápravy a odlehčovací motorovou brzdou. V provozu se však příliš neosvědčily díky vysoké hlučnosti, malému výkonu a větším provozním nákladům, takže jejich dovoz záhy skončil.

Foto:

Renovace autobusu Ikarus 630