Ikarus 412

Expozicemhd.cz

Autobus Ikarus 412.02 KARLOVY VARY, evid. č. 339 DP Karlovy Vary, a.s.
Rok výroby: 1996, Výrobní číslo: TRA412V3MS1CZ0005
Výrobce: Ikarus RT, Budapest

Hmotnost 10 500 kg, Rychlost: 72 km/h
Celková délka: 12 000 mm, Šířka: 2 500 mm, Výška: 2 805 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 32 + 70
Pojezd: dvounápravový, Rozvor: 6 230 mm, Rozchod: 2049 / 1826 mm
Brzdy: tlakovzdušná, zajišťovací pružinová, odlehčovací (retardér)
Typ motoru: Cummins C 245.20, přeplňovaný šestiválec, vodou chlazený
Výr. č. motoru: ?, Výkon: 180 kW
Převodovka: automatická čtyřstupňová ZF 4 HP500

V první polovině devadesátých let přistoupil k inovaci výroby též maďarský výrobce autobusů Ikarus. Nejprve šlo o moderní středněpodlažní kloubové autobusy Ikarus 435 následované i nízkopodlažními sólo vozy Ikarus 412. Do České republiky byly poprvé dovezeny v roce 1996, kde DP Karlovy Vary zakoupil deset autobusů tohoto typu a zařadil je do provozu pod evid. č. 336 – 345. V roce 1997 byly do tohoto provozu pořízeny ještě tři další vozy evid. č. 350 – 352. Pět autobusů Ikarus 412 provozoval pod evid. č. 181 – 185 též DP města Děčína, poslední čtyři sloužily na MHD v Táboře. Celkem 22 autobusů tohoto typu představovalo prakticky jedny z prvních u nás provozovaných nízkopodlažních autobusů, potýkaly se však bohužel s menší spolehlivostí, tradičně značnou kouřivostí motorů a omezenou obsaditelností. V Karlových Varech byly vyřazeny do roku 2011, o něco déle se udržely v Táboře.

Karoserie autobusu je svařena z ocelových profilů, vně oplechovaná. Boční okna jsou ke kostře karoserie lepená, čelní okna jsou zasklena pomocí gumových profilů. V pravé bočnicí se nacházejí troje dvoukřídlé elektropenumaticky ovládané dveře přední a střední široké 1200 mm, zadní pouze 650 mm. Pérování vozu je pneumatické s vakovými pružinami na zadní hnací nápravě typu WUSAM, přední náprava je odpružena vlnovcovými pružinami. Autobus je poháněn přeplňovaným šestiválcovým motorem CUMMINS C245.20 chlazeným vodou o výkonu 180 kW. Automatická převodovka ZF 4 HP500 je s hydraulickým retardérem. V interiéru jsou použita polstrovaná plastová sedadla v uspořádání 2+2, proti druhým dveřím je situována plošina pro cestující s kočárky nebo na invalidním vozíku. Technické muzeum v Brně zakoupilo do svých sbírek karlovarský autobus evid. č. 339, jež je udržován v posledním provozním stavu.