Čtyřnápravový motorový tramvajový vůz typu T1 PRAHA
evid. č. 5064 (série evid. č. 5063-5090) Dopravní podnik hlavního města Prahy
Rok výroby: 1955, Výrobní číslo: 148056
Výrobce mechanické části vozu: Vagónka Tatra n.p., Praha – Smíchov
Výrobce el. výzbroje: ČKD Stalingrad, Praha
Hmotnost: 16600 kg, Rychlost: 65 km/h
Délka (přes spřáhla / skříň): 14450 / 13300 mm, Šířka: 2400 mm, Výška: 3050 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 26 + 69
Pojezd: dva dvounápravové podvozky, Vzdálenost otočných čepů: 6000 mm
Rozvor: 1900 mm, Rozchod: 1435 mm, Průměr dvojkolí: 640 mm
Brzdy: elektrodynamická, čelisťová, kolejnicová
Typ trakčních motorů: TM 22 / 22 x 4 (TE 022), Výkon: 4 x 44 kW
Regulace: odporová s nepřímým automatickým řízením rozjezdu a brzdění
Motorový tramvajový vůz T1 je jednosměrný se třemi dveřmi v pravé bočnici. Kostra skříně je svařena z lisovaných ocelových profilů a vně obložena plechy bočnic a střechy. Dva dvounápravové podvozky mají rám ze dvou částí tvaru L vzájemně spojených pryžovými klouby. Kola jsou odpružena dvěma gumovými kotouči a nalisována na nápravách. Každá náprava je poháněna přes nápravovou převodovku a kardan jedním trakčním motorem. Oba motory jsou v podvozku umístěny podélně a jsou pružně zavěšeny na podélnících. Podlaha je z borových prken a pokryta gumovým kobercem, na němž je rošt z dřevěných lišt. Obložení stěn je z dřevovláknitých desek natřených okrovým tzv. trhacím lakem. Z dřevovláknitých desek je rovněž bíle natřený strop. Dvojdílná boční okna měly spouštěcí horní část. Vůz je ovládán jízdním a brzdovým pedálem. Velikost jízdního nebo brzdového proudu lze nastavit v pěti stupních, zrychlení či zpomalení vozu je závislé na hloubce sešlápnutí pedálu. Čtyři trakční motory o celkovém výkonu 176 kW jsou trvale v sérioparalelním zapojení. Odporová regulace rozjezdu je řešena prostřednictvím zrychlovače. V režimu elektrodynamické brzdy dojde při poklesu brzdového proudu pod 120 A k sepnutí čelisťových brzd na hřídelích trakčních motorů, které vůz dobrzdí a zajistí při stání. V případě nouzového brzdění lze použít i elektromagnetické kolejnicové brzdy napájené proudem z baterie 24V.
Prototyp vozu T1 byl zařazen do zkušebního provozu v Praze v listopadu 1951, v letech 1952 – 1957 bylo vyrobeno celkem 287 vozů. Z tohoto počtu bylo v Praze v provozu 133 tramvají T1, ostatní jezdily v Plzni, Mostě, Ostravě, Olomouci, Košicích, ale též v Rostově na Donu. Dva vozy byly dodány i do Varšavy. Pražský vůz evid. č. 5064 byl po vyřazení z provozu v roce 1978 předán do sbírek TMB a odeslán do Brna. Jeho generální oprava a renovace do původního stavu, zahrnující dosazení původního tyčového sběrače proudu, úpravu čelní linkové orientace a odstranění výřezů v plentách v místech podvozků, se uskutečnila v ústředních dílnách DP Praha v Hostivaři v letech 1987 až 1991.
Video
1990/91 – Oprava a zkušební jízdy tramvaje T1 č. 5064 v Praze (kamera R. Šiler)