Praha, elektrický motorový vůz č. 2051

Expozicemhd.cz

Dvounápravový motorový tramvajový vůz PRAHA
evid. č. 2051 (série evid. č. 2051-2062) Elektrické dráhy hlavního města Prahy
Rok výroby: 1927

Výrobce mechanické části vozu:
Továrna na vozy akciová společnosti v Kolíně, Kolín

Výrobce el. výzbroje:
Českomoravská Kolben-Daněk akc. spol., Praha – Vysočany

Hmotnost: 12000 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 10820 / 9620 mm, Šířka: 2130 mm, Výška: 3300 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 24 + 30
Pojezd: dvounápravový volnoosý, Rozvor: 3100 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 865 mm, Brzdy: elektrodynamická, elektromagnetická kolejnicová, ruční
Výkon: 2 x 44 kW, Typ motorů: TM 60
Regulace: odporová, 4+3 jízdních stupňů, 6 brzdových
Typ kontroléru: ČKD, válcový

Dodávky obousměrných motorových vozů pro Prahu byly završeny v letech 1927 až 1933 několika početnými sériemi tvořících řadu evidenčních čísel 2051 až 2317, na jejichž výrobě se kromě Ringhofferových závodů podílela též Továrna na vozy, a.s. Kolín. V bočnici měly pět spouštěcích oken, do č. 2090 rámových, u ostatních vozů bezrámových. Jejich konstrukce jinak odpovídala předchozím sériím. Skříň byla tedy dřevěná vně oplechovaná, střecha s větracím nástřeškem zhotovená z palubek potažených impregnovaným plátnem. Spodek vozu tvořil rošt sestavený z ocelových nosníků navzájem snýtovaných. Volnoosý pojezd vozu sestával ze dvou náprav s hvězdicovými koly a kluznými ložisky, odpruženými listovými péry. Mimo elektrodynamické a ruční brzdy systému Ackley byly tyto tramvaje vybaveny též elektromagnetickou kolejnicovou brzdou napájenou brzdovým proudem trakčních motorů. Vstupní dveře byly dvoudílné skládací, oddíl pro cestující oddělovaly od plošin mezistěny s posuvnými dveřmi. Na dřevěné podlaze byl rošt, meziokenní partie interiéru vozu byly obloženy mahagonovými a dubovými lištami, dřevěné byly též podélné lavice. Obložení stropu tvořily lakované dřevovláknité desky. Elektrická výzbroj ČKD byla sestávala s válcových kontrolérů, trakčních motorů TM 60, tyčového sběrače proudu a dvou ručních vypínačů. Jako nadproudová ochrana sloužila tavná pojistka. Rozjezdové a brzdové odpory byly umístěny pod vozem.

Většina těchto tramvajových vozů se v provozu udržela déle než čtyřicet let. Jejich hromadné rušení započalo roku 1966 a vyvrcholilo v období 1971 až 1974. V pravidelném provozu s cestujícími dojezdily pražské dvounápravové tramvaje 8. května 1974. Technické muzeum v Brně převzalo v roce 1972 do sbírek vůz č. 2051. Vzhledem k tyčovému sběrači proudu není příliš využíván pro předváděcí jízdy, naposledy se v ulicích Brna objevil v srpnu 1991 u příležitosti 30. výročí muzea.

Video

1991 / 08 17 – Výjezd tramvaje 2051 s vleky (kamera R. Šiler)