Čtyřnápravový motorový tramvajový vůz typu T3M
evid. č. 1594 (série evid. č. 1589-1603) Dopravní podnik města Brna
Rok výroby: 1972, Výrobní číslo: 156220
Výrobce mechanické části vozu: ČKD Praha, vagónka Tatra Smíchov, n.p.
Výrobce el. výzbroje: ČKD Praha, oborový podnik, závod Trakce, Praha
Hmotnost: 16300 kg, Rychlost: 65 km/h
Délka (přes spřáhla / skříň): 15200 / 14000 mm, Šířka: 2500 mm, Výška: 3034 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 24 + 86
Pojezd: dva dvounápravové podvozky, Vzdálenost otočných čepů: 6400 mm
Rozvor: 1900 mm, Rozchod: 1435 mm, Průměr dvojkolí: 650 mm
Brzdy: elektrodynamická, čelisťová, kolejnicová
Typ trakčních motorů: TE 022, Výkon: 4 x 44 kW
Regulace: tyristorová pulzní
Všechny z více než 13 000 vyrobených tramvají T3 byly z výroby vybaveny elektrickou výzbrojí TR37 s odporovou regulací se zrychlovačem. Již koncem šedesátých let proto započal v závodě ČKD Trakce vývoj moderní elektrické tyristorové výzbroje TV1 s pulzní regulací rozjezdu a brzdění. Po odzkoušení prototypu bylo vyrobeno 200 ks sad této výzbroje určené k rekonstrukci straších tramvají T3 v Praze, Brně, Ostravě, Bratislavě a Košicích. Tato historicky první modernizace tramvaji T3 proběhla v letech 1978 až 1981 při generálních opravách.
Rekonstruované tramvaje byly na první pohled identifikovatelné podle skříně s brzdovými odpory na zadní části střechy. Vzhledem k tomu, že se jednalo o první využití tyristorové pulzní regulace rozjezdu a brzdění u dopravních prostředků MHD, zařadilo v roce 2012 Technické muzeum v Brně do svých sbírek i tramvajový vůz T3M evid. č. 1594 z roku 1972.
Do provozu byl zařazen 10.2.1972 ve vozovně Pisárky, odkud byl po šesti letech předán do vozovny Královo Pole (dnes Medlánky). Jeho první generální opravu, při níž byl byla dosazena tyristorová výzbroj TV1, provedly ústřední dílny DPMB v prosinci 1980. Druhá generální oprava přišla na řadu v dubnu 1997. Při této opravě bylo dosazeno poptávkové ovládání dveří tlačítky, naštěstí zůstala zachována původní zástěna kabiny řidiče. Od té doby jezdil vůz evid. č. 1594 trvale jako zadní vůz v soupravě s vozem evid. č. 1585. Z provozu byla tato souprava odstavena k 31.1.2012. Vůz evid. č. 1594 byl do sbírek Technického muzea v Brně převzat v nálezovém stavu po vyřazení z osobní dopravy, přičemž během čtyřiceti let provozu prošel řadou dílčích úprav. Protože náklady na opravu vyššího stupně přesahují možnosti provozního rozpočtu Technického muzea v Brně, bylo ve spolupráci s DPMB přikročeno v letech 2013 – 2014 k postupnému restaurování tramvajového vozu T3M, jehož cílem bylo udržet jej v provozuschopném stavu a uvést do historického provedení odpovídajícího období bezprostředně po rekonstrukci na tyristorovou výzbroj TV1, tedy první polovině osmdesátých let dvacátého století.