Vlečný tramvajový vůz BRNO
evid. č. 263 (série evid. č. 261-280) Společnost brněnských elektrických pouličních drah
Rok výroby: 1939, Výrobní číslo: 16506
Výrobce mechanické části vozu:
Brno-Královopolská továrna na stroje a vagony akc. spol., Brno – Královo Pole
Zařazen do provozu: 19. 7. 1939
Hmotnost: 7520 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 10800 / 10100 mm, Šířka: 2450 mm, Výška: 3015 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 25 + 50
Pojezd: dva jednonápravové podvozky, Rozvor: 3400 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 635 mm, Brzdy: kleštinová, ovládaná ručně nebo solenoidem
V červenci 1939 bylo v Brně zařazeno do provozu dvacet nových jednosměrných vlečných vozů vyrobených Královopolskou strojírnou, které obdržely evidenční čísla 261 až 280. Vozy měly celokovovou nýtovanou skříň s kostrou svařenou z ocelových profilů a vně oplechovanou. V pravé bočnici byly dvoje dvoukřídlové posuvné dveře, jejichž střed byl ve zlomu mezi rovnou částí bočnice a zužujícím se představkem. Sedadla byla příčná, na levé straně vozu dvojmístná, na pravé jednomístná. Měla trubkovou kostru, sedáky a opěradla byly čalouněné a potažené červenou koženkou. Nouzové vchody na obou plošinách po levé straně uzavíraly jednokřídlové dveře. Vozová skříň byla uložena přes silentbloky na dvou jednonápravových podvozcích s nápravami odpruženými listovými pružinami. Kleštinová brzda byla ovládána elektromagneticky solenoidem nebo ručně.
Vlečné vozy tohoto typu byly schváleny ministerstvem železnic 23. dubna 1938 a byly ještě projektovány pro levosměrný provoz. Jejich nejstarší návrh, vypracovaný Společností brněnských pouličních elektrických drah v listopadu 1937 se navíc odlišoval čtyřkřídlými skládacími dveřmi, nouzovým vchodem s dvoukřídlými dveřmi pouze na zadní plošině a podélnou lavicí na straně dveří. Příčná dvojsedadla po pravé straně byla původně i na přední plošině, kde podlaha neměla být snížena. V prvním období provozu byly využívány téměř výhradně na linkách č. 1 a 6, od počátku šedesátých let i jinde. Spolu s posledními vlečnými vozy série 211–260 dojezdily 29. února 1972 na lince č. 7 a administrativně byly vyřazeny k 31. březnu téhož roku. Pro uchování ve sbírkách TMB byl vybrán vůz evid. č. 263, jehož renovace se uskutečnila v roce 1973.