Dvounápravový motorový tramvajový vůz BRNO
evid. č. 57 (série evid. č. 56-58) Gesellschaft der Brünner elektrischen Strassenbahnen
(ex Cmg 1603 Localbahn Wien – Pressburg)
Rok výroby: 1913, Výrobní číslo: 7559
Výrobce mechanické části vozu: Staudinger Waggonfabrik, Studénka
Výrobce el. výzbroje: A.E.G. – Union Elektricitäts – Gesellschaft, Wien
Hmotnost: 13640 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 10750 mm, Šířka: 2620 mm, Výška: 3500 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 28 + 31
Pojezd: dvounápravový volnoosý, Rozvor: 3600 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 870 mm, Brzdy: elektrodynamická + ruční
Typ trakčních motorů: U 101, Výkon: 2 x 45 kW
Regulace: odporová, 4+3 jízdních stupňů, 6 brzdových
Typ kontroléru: Škoda BRNO I (původně AEG B6-30)
Celkem deset tramvajových vozů vyrobila vagónka Studénka v roce 1913 pro společnost Localbahn Wien – Pressburg, která je zařadila do provozu 14. ledna 1914 na příměstské části dráhy Vídeň – Bratislava mezi stanicemi Wien – Grossmarkthalle a Gross Schwechat o délce 12,5 km. Obdržely zde řadu CMg 1600 až 1609. Díky svému určení pro příměstskou dráhu vynikaly značně robustní skříní o šířce 2,65 m. Jejich líbivý design a barevné řešení bylo navrženo architektem Otto Wagnerem. Vozy se vyznačovaly velkými čelními i bočními okny v hliníkových rámech, charakteristickým tvarem střechy a především obložením podokení části skříně teakovými peřejkami. V interiéru byla u jedné bočnice podélná polstrovaná lavice a na protější straně příčná dvojsedadla taktéž potažená kůží. V srpnu 1915 byly vozy CMg 1602, 1603, 1604 prodány do Brna, kde dostaly evidenční čísla 56—58. Jejich konstrukce – ocelový rošt, dřevěná kostra, valená střecha a volnoosý pojezd – zhruba odpovídala tramvajím 50—55 z roku 1911. Odlišná byla plná disková kola a trakční motory U 101 s výkonem 45 kW. Kontoléry AEG B6-30 měly odlišný tvar kontrolérové desky, původní pantograf byl nahrazen tyčovým sběračem proudu. Tramvaje série 56—58 jezdily v Brně nejdříve výhradně na lince č. 1 mezi Pisárkami a Královým Polem. Tato trať byla totiž jako jediná dimenzovaná pro provoz nákladních vlaků s železničními vozy, takže zde ani větší šířka tramvajových vozů nebyla na závadu.
Ve 30. letech již byly využívány spíše sporadicky v době mimořádně zvýšené frekvence, během II. světové války jezdily robustní tramvaje řady 56—58 se dvěma malými vlečnými vozy z dob parní tramvaje na lince A mezi hlavním nádražím a Královým Polem. V roce 1946 byly zakoupeny další tři vozy CMg 1601, 1606 a 1608 zabavené ČSD ve stanici Břežany. Při přečíslování motorových vozů v roce 1950 obdržely novou řadu 14—18. Nadále jezdily na vložených vlacích a veletržních linkách na trati Královo Pole – Pisárky, stejně jako na lince č. 10 do Líšně. Z provozu byly vyřazeny do roku 1964, pouze vůz původního čísla 57 zůstal ve stavu jako služební pod evid. č. 815 a v letech 1968 – 1969 byl renovován do historické podoby z 30 až 50. let.
Videa:
1993 / 06 09 – Servisní jízdy tramvají č. 81, 57 a 10 (kamera R. Šiler)