Parní lokomotiva Caroline

Expozicemhd.cz

Parní tramvajová lokomotiva BRNO
evid. č.10 „Caroline“ Brünner Local Eisenbahn Gesellschaft
Rok výroby: 1889, Výrobní číslo: 2165

Výrobce: Lokomotivfabrik Krauss a Companie, Actien-Gesellschaft, Linz

Hmotnost: 20 000 kg
Délka přes nárazníky: 6985 mm, Šířka: 2550 mm, Výška: 3800 mm
Pojezd: uspořádání náprav C, vnitřní rám
Rozvor: 1800 mm, Rozchod: 1435 mm, Průměr dvojkolí: 850 mm
Brzdy: ruční, Parní stroj: dvouválcový dvojčitý
Průměr válců: ?, Rozvod: Heusinger

Pro tramvajové systémy provozované v parní trakci vyvinula v osmdesátých letech devatenáctého století lokomotivka Krauss odpovídající lokomotivy, charakteristické svým karosováním. Vyráběly se jako dvou nebo trojspřežní, často jen s centrálním tramvajovým spřáhlem. Za účelem dopravy nákladních vlaků na tramvajových tratích v Brně byla v roce 1889 dodána jediná třínápravová lokomotiva, vybavená jak talířovým spřáhlem, tak nárazníky a šroubovkou pro možnost spojení s běžnými železničními vozy. Obdržela evidenční číslo 10 se jménem Caroline.

Lokomotivní skříň byla celokovová, ve spodní části po celém obvodu oplechovaná vyjma předního čela s výřezem pro dýmnici. Střecha charakteristického tvaru zhotovená z ocelových profilů a plechů byla nesena osmi sloupky. Ležatý kotel běžné konstrukce s měděným topeništěm měl jeden parní dóm a byl vybaven armaturou dle tehdejších zvyklostí – dvěma napáječi, vodoznakem, třemi zkoušecími kohouty. Dvouválcový parní stroj na mokrou páru s vnějšími válci měl Heusingerův rozvod, jeho mazání zajišťoval lubrikátor. Stanoviště strojvedoucího bylo po levé straně kotle, v rozích zadního čela byly dva zásobníky na uhlí. Pod podlahou v rámu mezi nápravami byly situovány vodní vany plněné otvorem v podlaze. Vzhledem k nutnosti zajištění obsluhy vleček zůstala lokomotiva Caroline v provozu brněnských tramvají až do roku 1914, kdy byla odprodána vojenské správě pro dopravu železničních vozů na síti vlečkového systému v oblasti Králova Pole. V roce 1920 přešla do majetku Zbrojovky a o šest let později byla převedena do Židenic. Zajímavé bylo její využití při slavnosti jízdě se soupravou původních letních vlečných vozů parní tramvaje u příležitosti 40. výročí elektrické dráhy v Brně.

Koncem druhé světové války se znovu vrátila Společnosti brněnských elektrických pouličních drah, která ji využívala k posunu ve stanici Černovice. V roce 1945 se lokomotiva Caroline uplatnila i při odklizování trosek a obnově provozu tramvají. Po té se znovu vrátila do Zbrojovky, která ji v roce 1952 věnovala Městskému muzeu v Brně. Díky iniciativě Dopravního podniku byla opravena v lokomotivním depu Brno, zostřená prohlídka kotle se uskutečnila 7. června 1969. V roce 1971 byla předána do sbírek Technického muzea a s přestávkami až do roku 1989 udržována v provozuschopném stavu. Po provedení generální opravy, při níž byl v ŽOS České Velenice zhotoven zcela nový kotel, je lokomotiva Caroline od roku 1993 opět příležitostně využívána k předváděcím jízdám.

Foto:

Fotoreport 2015 – Brno, Oživování Caroline

Videa:

1994 / 05 20 – Caroline v Utrechtu (kamera T. Kocman)