Dvounápravový trolejbus Škoda 17Tr0 OSTRAVA,
evid. č. 3903 (řada evid. č. 3901-3903) Dopravní podnik Ostrava, a.s.
Rok výroby: 1988, Výrobní číslo: 9960
Výrobce mechanické části vozu:
Karosa Vyskoké Mýto,n.p. – Škoda koncern Plzeň, a.s., Závod Škoda, Ostrov nad Ohří
Dopravní podnik Ostrava, a.s.
Výrobce el. výzbroje: Škoda koncern Plzeň, a.s, elektrotechnický závod Doudlevce, Plzeň
Hmotnost 10200 kg, Rychlost: 60 km/h
Celková délka: 11485 mm, Šířka: 2500 mm, Výška: 3530 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 29 + 53
Pojezd: dvounápravový, Rozvor: 5700 mm, Rozchod: 2008 / 1800 mm
Brzdy: pneumatická dvouokruhová, pružinová akumulační, elektrodynamická
Typ trakčního motoru: 6 Al 2943 rN, Výkon: 1 x 100 kW
Regulace: tyristorová pulzní
Na základě rozhodnutí předsednictva vlády ČSSR ze dne 13.2.1986 byl do státního plánu technického rozvoje zařazen úkol “Unifikovaná řada autobusů a trolejbusů”, jehož výsledkem byly funkční vzorky a posléze prototypy autobusu B831 a trolejbusu 17Tr. Pro stavbu funkčního vzorku trolejbusu byla proto použita karoserie postavená n.p. Karosa Vysoké Mýto upravená dle požadavků k.p. Škoda. Trolejbusová karoserie se od autobusu odlišovala zejména zesílenou kostrou střechy z důvodu upevnění základny sběračů a brzdového odporníku, podlahou v jedné úrovni a tedy odlišným rámem podvozku upraveným pro zástavbu trakčního motoru před zadní nápravou, úpravou bočnic uzpůsobených pro připojení k rámu odlišné konstrukce. Zadní náprava byla použita typu RÁBA 318.07. Elektrická výzbroj vycházející z předchozího typu 14Tr 750 V byla převážně umístěna v zadní části vozu. Funkční vzorek trolejbusu 17Tr absolvoval po svém dokončen v roce 1988 zejména měření namáhání karoserie na hydraulickém standu a po oživení též při zkušebních jízdách na trati z Ostrova nad Ohří do Jáchymova.
Po zastavení vývoje byl výrobcem nadále využíván ke zkouškám dalších technických řešení, včetně asynchroního pohonu. Mezitím Dopravní podnik Ostrava zakoupil karoserii nedokončeného prototypu trolejbusu Škoda 17Tr, vlastními silami provedl zabudování elektrické výzbroje 14Tr a schválení trolejbusu do provozu s cestujícími v roce 1996. Poté stejným způsobem zprovoznil další vozidlo 17Tr, jež před tím využil ke zkouškám elektrické výzbroje vlastní konstrukce podnik ČKD Trakce. Jako poslední byl v Ostravě zkompletován i funkční vzorek trolejbusu Škoda 17Tr, který byl koncem devadesátých let odstaven již jako nevyužívaný ve Škodě Ostrov. Po celkové opravě, absolvování technicko-bezpečnostní zkoušky dne 9.10.2000 a vydání průkazu způsobilosti byl tento vůz též nasazen do provozu s cestujícími. V Ostravě sloužil až do roku 2007, kdy bylo rozhodnuto o jeho vyřazení z provozu, především díky atypičnosti mechanické části. Technické muzeum již před tím projevilo zájem o jeho odkoupení, takže po sjednání kupní smlouvy mohl být dne 11.6.2007 převzat do sbírek a odeslán na železničním voze do Brna. Uchovány byly i ostatní dva vozy tohoto typu – evid. č. 3901 v Muzeu Škoda a trolejbus evid. č. 3902 rozšířil park historických vozidel DP Ostrava.