Ikarus 280.08

Expozicemhd.cz

Autobus Ikarus 280.08, BRNO,
evid. č. 2090 (řada evid. č. 2086-2120) Dopravní podnik města Brna
Rok výroby: 1989, Výrobní číslo: 280.08-1989-979
Výrobce: Ikarus, továrna na karoserie a autobusy, Budapest

Hmotnost 12 580 kg, Rychlost: 65 km/h
Celková délka: 16500 mm, Šířka: 2500 mm, Výška: 3160 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 38 + 104
Pojezd: třínápravový, Rozvor: 5 400 + 6 200 mm, Rozchod: 2 000 / 1835 / 2000 mm
Brzdy: tlakovzdušná, zajišťovací pružinová, motorová
Typ motoru: RÁBA – MAN 2156 MT 6 U, řadový vznětový přeplňovaný šestiválec, vodou chlazený
Výr. č. motoru: ?, Výkon: 161,7 kW
Převodovka: mechanická šestistupňová CSEPEL

Vzhledem k tomu, že se neuskutečnila sériová výroba kloubových autobusů Karosa ŠM16,5, byly do Československa od konce sedmdesátých let dováženy maďarské autobusy Ikarus 280. Šlo o třínápravové autobusy s dvoudílnou samonosnou karosérií svařenou z ocelových profilů, vně oplechovanou. Motor Rába – MAN uložený pod podlahou předního dílu poháněl druhou nápravu. Byl původně atmosférický, od roku 1988 byla montována verze s turbokompresorem D 2156 MTÚ. Jednokotoučová suchá spojka měla hydraulické ovládání, převodovka Csepel byla šestistupňová. Hnací náprava Rába měla výkyvné polonápravy a planetové převody v nábojích kol. Přední a zadní náprava byly tuhé typu LIAZ, kola zadní nápravy byla řízena mechanizmem odvozeným od pohybu kloubu. Odpružení bylo vzduchové systému Rollbag s teleskopickými tlumiči. Vůz má čtvery čtyřkřídlové skládací dveře ovládané elektropneumaticky. Vnitřní obložení bylo provedeno dřevovláknitými deskami, sedadla v příčném uspořádání 2 + 1 měla trubkovou kostru, pěnovou výplň a byla potažena koženkou. Zcela uzavřená kabina řidiče byla u vozů posledních sérií přístupná posuvnými dveřmi, starší autobusy měly odlišnou zástěnu s dveřmi zavěšenými v pantech.

Ve srovnání s autobusy Karosa vynikaly Ikarusy delší životností karoserie, zejména vozy posledních sérií byly běžně provozovány 10 až 12 let. Ještě po roce 2000 sloužily v např. Karlových Varech, Chomutově, Zlíně či v řadě slovenských měst. Dochovaný vůz evid. č. 2090 DP města Brna byl zařazen do provozu v roce 1989. Po nehodě s tramvají na křižovatce Provazníkova – Lesnická v Černých Polích obdržel jako poslední autobus tohoto typu v roce 1995 generální opravu v dílnách pražského dopravního podniku. Až do konce června roku 2001 byl využíván jako jeden ze záložních vozů dispečinku a po částečné opravě zkorodovaných míst karoserie byl v provozuschopném stavu 1. listopadu 2001 předán do sbírek Technického muzea. V roce 2005 byla provedena obnova vnějšího laku a částečná renovace interiéru, přičemž vůz zůstane v posledním provozním stavu včetně palubního počítače a označovačů jízdenek SAVS.

Video:

1993 / 07 – Výluka na Osové s Ikarusy (kamera R. Šiler)