Tatra 500HB

Expozicemhd.cz

Autobus Tatra 500 HB, bez evid. č., Československá státní automobilová doprava
Rok výroby: 1956, Výrobní číslo: 500 – 365 – 110 (6474 )
Výrobce: Karosa národní podnik, Vysoké Mýto

Hmotnost 7080 kg, Rychlost: 65 km/h
Celková délka: 9420 mm, Šířka: 2350 mm, Výška: 3100 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 34 + 26
Pojezd: třínápravový, Rozvor: 3570 + 1180 mm, Rozchod: 1880 mm
Brzdy: tlakovzdušná, ruční kardanová, motorová
Typ motoru: Tatra 108, osmiválec s válci do V, vzduchem chlazený
Výr. č. motoru: ?, Výkon: 125 ks (91,9 kW)

Po roce 1948 byl v národním podniku Karosa Vysoké Mýto zahájen vývoj nového typu autobusu s určením pro provoz na méně zatížených linkách převážně v horských oblastech. Na základě zkušeností ze stavby dvou prototypů byla v letech 1954 až 1957 realizována sériová výroba v rozsahu cca 500 vozů, dodávaných převážně závodům ČSAD. Byly to poslední u nás vyráběné třínápravové autobusy, avšak již se samonosnou karoserií svařenou z ocelových lisovaných a válcovaných profilů, s motorem umístěným vzadu. Jednalo se o osvědčený vzduchem chlazený agregát s osmi válci do V používaný u nákladních automobilů Tatra 128 pohánějící prostřednictvím kardanů obě zadní nápravy Praga s jednoduchou montáží. Vnitřní obložení interiéru bylo v podokenní části provedeno dřevovláknitými deskami stříkanými okrovým trhacím lakem, okenní sloupky z plechových výlisků a strop obložený sololitem byly krémové. Polstrovaná sedadla byla uspořádána příčně 2+2, nad předními koly podélně. K nástupu cestujících sloužily jediné dvoukřídlé elektropneumaticky ovládané dveře, umístěné před přední nápravou. Vnější lak byl většinou v kombinaci olivově zelená / krémová s červeným podokenním pásem.

Autobusy Tatra 500 HB však nesplnily očekávání a ve srovnání s vozy Škoda 706 se projevily jako více poruchové, hlučnější, horší byly též jejich jízdní vlastnosti. Přibližně po deseti letech provozu byly u ČSAD vyřazovány a odprodávány případným zájemcům. Využívány byly jako podnikové zájezdové autobusy, později i k soukromým účelům. TMB získalo vrak tohoto autobusu výměnou za nákladní automobil Tatra 111. Vůz byl odstaven na soukromém pozemku v obci Lčovice v jižních Čechách, odkud byl v lednu 1999 převezen na traileru do areálu Technického muzea v Líšni. V červenci 2001 byl po odstranění vnějšího oplechování a demontáží podlahy a vnitřního obložení převezen do vozovny Slatina DP města Brna za účelem opravy podvozkových částí, renovace karoserie se ujali pracovníci Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice a od září 2004 pokračovala renovace ve společnosti OLPAS MORAVIA, Krnov. Pro finanční zabezpečení náročného restaurování tohoto unikátního vozidla byly též využity prostředky čerpané v letech 2004 až 2005 z programu ISO.

Foto:

Fotografie z renovace autobusu Tatra 500HB (foto T. Kocman)

Fotoreport 2013 – Zprovoznění Tatry 500HB (foto T. Kocman)

Fotoreport 2013 – STK Tatry 500HB (foto T. Kocman)