Osobní autobusový přívěs Karosa D4 PLZEŇ, evid. č. 56 Dopravní podniky města Plzně
Rok výroby: 1950, Výrobní číslo: 5364
Výrobce: Karosa – továrna na karoserie a vozy národní podnik, Vysoké Mýto
Hmotnost 2820 kg, Rychlost: 50 km/h
Celková délka: 6960 mm, Šířka: 2350 mm, Výška: 2710 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 23 + 17
Pojezd: dvounápravový, Rozvor: 3250 mm, Rozchod: 1920 mm
Brzdy: tlakovzdušná, ruční rohatková
V poválečném období pokračovala firma Sodomka s výrobou vlečných autobusových vozů typy Dm4 a D4. Vyráběny byly od roku 1947 do roku 1952. Jejich karoserie vzhledem připomínala autobusy Praga RND. Byla celokovová samonosná z ocelových lisovaných profilů, vzájemně elektricky svařených a z vnitřní strany vyplněných dřevem pro usnadnění montáže sololitového obložení bočních stěn a stropu. Přední a zadní čelo bylo oplechováno i ze strany interiéru, stejně jako okenní sloupky tvořené plechovými výlisky. Podlaha pokryta dřevěným roštěm byla z dřevěných palubek. Na nosnících spodního roštu karoserie byly uchyceny masivní rourové nápravy s diskovými koly. Vpředu i vzadu byla dvě podélná půleliptická listová péra. Kola přední nápravy byla otočná kolem svislého čepu, řízení sestávalo z tažné ojky, předlohy, třecího tlumiče s vestavěným teleskopem a spojovacích tyčí. Vzduchotlaková brzda systému Škoda byla jednookruhová, působící na každé přední kolo zvlášť a na zadní kola společně. Polstrovaná sedadla potažená koženkou byla ve voze uspořádána podélně, k nástupu cestujících sloužily jednokřídlové bouchací dveře v pravé bočnici. Vlečné vozy D4 byly využívány především u ČSD, později ČSAD, stejně jako v některých dopravních podnicích. V Českých Budějovicích, Pardubicích, Plzni a Zlíně jezdily též v trolejbusové dopravě. Poslední plzeňské vlečné vozy D4 dojezdily v roce 1973, vůz evid. č. 56 získalo Technické muzeum v Brně od Železničního stavitelství Praha v říjnu 1990.
Video:
1990 / 10 10 – Přetah vleku D4 z Prahy (kamera R. Šiler)