Osobní vůz CDil 301

Expozicemhd.cz

Osobní železniční vůz se služebním oddílem BRNO
řada CDil 301 Místní dráha Brno – Líšeň
Rok výroby: 1904, Výrobní číslo: 66376

Výrobce: Fr. Ringoffer, Waggon – und Tender Fabrik, Praha Smíchov

Hmotnost: 9000 kg
Délka přes nárazníky: 10700 mm, Šířka: 3100 mm, Výška: 3520 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 34 + 20
Pojezd: dvounápravový volnoosý, Rozvor: 6500 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 1000 mm, Brzdy: tlaková Knorr, ruční

Mezi železničními vozy líšeňské dráhy dochovanými ve sbírkách Technického muzea v Brně je též jeden ze dvou vyrobených vozů třetí třídy se služebním oddílem. Oba tyto vozy konstrukčně odpovídaly ostatním, odlišovaly se však na první pohled jednodílnými posuvnými dveřmi umístěnými v obou bočnicích a umožňujícími nakládání zavazadel do služebního oddílu, jež byl situován na jednom konci vozu v místě, kde se u řady Cil nacházel menší oddíl pro cestující. Tento prostor byl hojně využíván pro přepravu spoluzavazadel, což byly zejména tradiční zemědělské produkty, kterými líšenští obyvatelé zásobovali město Brno. Počet míst k sezení tak při uspořádání laťkových sedadel 3 + 2 klesl na 34. Shodná byla konstrukce dřevěné vozové skříně vně obložené peřejkami, provedení spouštěcích oken, střechy i volnoosého pojezdu. I oba vozy řady CDil byly nejdříve vybaveny sací brzdou, parním topením a olejovým osvětlením. Vůz CDil 301 je renovován do stavu z období 30. let, kdy již bylo původní osvětlení nahrazeno elektrickým systému ERA. Pod vozem byla namontována skříň s alkalickou baterií, dynamo a ve služebním oddíle regulátor nabíjení. Zásuvky na čelnících sloužily k rozvodu elektrického proudu propojovacími kabely k osvětlení dalších osobních vozů v soupravě, které vlastní zdroj proudu neměly.

Do sbírek Technického muzea se jej podařilo získat ze závodu n.p. ADAST Polička, kam byl předisponován z bývalého závodu n.p. ADAST v Dubnici nad Váhom, kde rovněž sloužil k přepravě zaměstnanců po vlečce do závodu pod označením AS 5. V ŽOS Krnov byl zrenovován jako druhý v pořadí v roce 1979, po té byl odeslán do železniční stanice Brno – dolní nádraží, vlečka BVV a dne 24. května 1979 přepraven na traileru z brněnského výstaviště do Areálu MHD Technického muzea v Brně – Líšní. Všechny železniční vozy jsou k vidění v prostorách depozitní haly C, jejích předváděcí jízdy na trati Líšeň – Stránská skála se několikrát uskutečnily v soupravě s lokomotivou Caroline v letech 1986 až 1989, kdy to ještě stav kolejového svršku umožňoval.