Ostrava, vlečný vůz č. 184

Expozicemhd.cz

Dvounápravový vlečný tramvajový vůz OSTRAVA
evid. č. 184 (série 181-185) Mährishe Local Eisenbahn Gesellschaft
Rok výroby: 1942, Výrobní číslo: ?

Výrobce mechanické části vozu:
Brünn – Königsfelder Maschinen und Waggon Fabriks A.G., Brno – Královo Pole

Hmotnost: 7100 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 10960 / 9600 mm, Šířka: 2240 mm, Výška: 2920 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 26 + 44
Pojezd: dva jednonápravové podvozky, Rozvor: 3400 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 635 mm
Brzdy: kleštinová, ovládaná ručně nebo solenoidem

Okupace Československa a II. světová válka přinesly nejen změnu názvu provozovatele ostravských tramvají, ale též podstatný růst frekvence cestujících. Žádoucí rozšíření vozového parku však nebylo uskutečnitelné, protože veškerý průmysl byl orientován na válečnou výrobu. Teprve v roce 1942 se podařilo prosadit výrobu pěti vlečných vozů v brněnské Královopolské strojírně. Na ostravské poměry šlo o poměrně subtilní vozy, konstrukčně blízké tramvajovým vlečným vozům dodávaným do Brna.

Vyznačovaly se dvounápravovým pojezdem tvořeným dvěma samostatnými jednonápravovými podvozky, kleštinovou brzdou, sekundárním vypružením skříně vůči podvozkům prostřednictvím gumových silentbloků a sníženou úrovní podlahy, zejména na plošinách. Vozová skříň s pěti bočními spouštěcími okny v kovových rámech byla celokovová nýtovaná, vně oplechovaná, střechu z palubek pokrývalo impregnované plátno. Vstupní dveře byly dvoukřídlé, teleskopické, v horní polovině obložené dřevem. Oddíl pro cestující oddělovaly od plošin mezistěny s dvojdílnými posuvnými dveřmi, sedadla byla podélná laťková. Takto konstruované vlečné vozy si záhy získaly oblibu cestujících i provozovatele, takže není divu, že jejich dodávky pokračovaly i v poválečném období a v letech 1947 až 1951 bylo vyrobeno dalších 35 vozů do evid. č. 220.

V plném počtu byly provozovány do roku 1967, kdy byl vyřazen první z nich – evid. č. 201. Zbylé vozy byly postupně rušeny od roku 1976, přičemž ještě v roce 1982 bylo v inventárním stavu dvacet vlečných vozů. Polovina jich však byla zrušena v souvislosti s ukončením provozu tramvají do Hlučína a deset posledních vozů č. 181, 183, 184, 195, 202, 204, 211, 212, 219, 220 dojezdilo v letech 1985 / 1986 na lince Poruba, smyčka – Kyjovice Budišovice. Dva vlečné vozy – č. 218 a 219 – zůstaly jako historická vozidla DP Ostrava, vůz č. 206 byl předán do Olomouce. V dubnu 1986 rozšířil sbírky Technického muzea v Brně vůz evid. č. 184, dosud se však nachází ve stavu po vyřazení.