Brno, vlečný vůz č. 61

Expozicemhd.cz

Vlečný tramvajový vůz BRNO
evid. č. 61 (řada evid. č. 60–71)
Lokalita: Brno – G.B.E.S. Gesellschaft der Brünner elektrischen Strassenbahnen
Rok výroby: 1899

Výrobce mechanické části vozu:
Grazer Wagen und Waggonfabriks – Actien – Gesellschaft vormals Johann Weitzer, Graz

Hmotnost: 3000 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 7300 / 6600 mm, Šířka: 2070 mm, Výška: 2850 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 16+19
Pojezd: dvounápravový volnoosý, Rozvor: 1800 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 800 mm, Brzdy: čtyřšpalíková ovládaná ručně

Spolu s motorovými vozy série 8–48 dodala do Brna v roce 1900 vagónka Graz také dvanáct vzhledově obdobných vlečných vozů. Jejich skříň byla dřevěná vně oplechovaná s rámem z ocelových válcovaných profilů, střecha zhotovená z dřevěných palubek měla větrací nástřešek a byla pokryta plátnem. Dřevěná laťková sedadla byla uspořádána podélně. Na rozdíl od motorových vozů byla v bočnici pouze čtyři spouštěcí okna ve dřevěných rámech a pojezd vozu byl dvounápravový volnoosý. Vozy byly vybaveny zdržovou brzdou působící na obě nápravy ovládanou buï ručně klikou umístěnou na čele plošin nebo elektricky brzdovým proudem motorového vozu. První čtyři vozy absolvovaly technicko – policejní zkoušky před zahájením provozu elektrické dráhy 20. června 1900, zbývajících osm vozů č. 64—71 bylo úředně vyzkoušeno 25. září téhož roku. V prvním období provozu byly využívány především v době zvýšené frekvence o nedělích a svátcích. Vypravovány byly na linku č. 1 a později i č. 3, po roce 1928 jezdily na lince č. 4 a vložených vlacích. V roce 1945 byly dva tyto vozy zničeny, zbylé vozy jezdily nadále především na linkách 2 a 8. Vyřazeny byly postupně v letech 1956 až 1958.

V 70. letech byla skříň vlečného vozu evid. č. 61 nalezena v zahrádkářské kolonii na Zaječí hoře v Králově Poli. Jeho rekonstrukce do původního stavu uskutečnila v roce 1982 a od března 1983 je umístěn v Areálu MHD v Brně Líšni, kde dokumentuje konstrukci a architektonické řešení tramvají z přelomu 19. a 20. století.