Brno, elektrický motorový vůz č. 81

Expozicemhd.cz

Dvounápravový motorový tramvajový vůz BRNO
evid. č. 81 (série evid. č. 74 – 83) Společnost brněnských elektrických pouličních drah
Rok výroby: 1926, Výrobní číslo: 14798

Výrobce mechanické části vozu:
Královopolská továrna na stroje a vagony akc. spol., Brno – Královo Pole

Výrobce el. výzbroje: Bartelmus a Donát, Brno

Hmotnost: 12850 kg
Délka (přes spřáhla / skříň): 11600 / 10700 mm, Šířka: 2300 mm, Výška: 3065 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 28 + 44
Pojezd: dvounápravový podvozek, Rozvor: 3600 mm, Rozchod: 1435 mm
Průměr dvojkolí: 760 mm, Brzdy: elektrodynamická + ruční
Typ trakčních motorů: Škoda TIS, Výkon: 2 x 46 kW
Regulace: odporová, 4+3 jízdních stupňů, 6 brzdových
Typ kontroléru: Škoda (BRNO I.)

Po konsolidaci provozu na počátku dvacátých let přikročila Společnost brněnských elektrických pouličních drah k jeho dalšímu rozšiřování. V Královopolské strojírně byly objednány nové motorové vozy, jejichž základní rysy odpovídaly tramvajím dodanými v roce 1920 vagónkou Graz, elegantní tvar skříně pak připomínal vídeňské tramvaje řady M. Vozová skříň měla rám z ocelových profilů a dřevěnou kostru. Vnější obložení podokenní části skříně bylo provedeno dřevěnými peřejkami, okenní sloupky byly oplechovány. Boční okna v kovových rámech byla spouštěcí, čelní okna měla po obvodu broušené okraje. Střecha tvořená dřevěnými palubkami z vnější strany pokrytými plátnem byla uvnitř vozu obložena bíle natřenými dřevovláknitými deskami. Stěny mezi plošinami a oddílem pro cestující byly dřevěné s dvoukřídlými posuvnými dveřmi. Kůží potažená čalouněná sedala byla uspořádána podélně. Masivní nýtovaný podvozek sestával z ocelových plechů a válcovaných profilů. Nápravy s hvězdicovými koly měly kluzná ložiska, vedená rozsochami v bočnicích podvozku, a byly odpruženy listovými pružinami. Elektrická výzbroj sestávala ze dvou motorů typu TIS 33, z řídících stykačových kontrolérů typu BRNO I, sady litinových rozjezdových a brzdových odporníků, ručního vypínače, automatického vypínače SP1 a tyčového sběrače proudu.

Prvních deset vozů bylo vyrobeno v roce 1926 a zařazeno do provozu pod č. 74—83. O rok později přišla dvacetikusová série z Královopolské strojírny a dalších deset vozů postavila v letech 1927/28 Továrna na vozy Kolín. V roce 1928 bylo zařazeno do provozu ještě dvacet motorových vozů opět z Královopolské strojírny. K výrobě šesti tramvají tohoto typu došlo ještě v roce 1932. Již z výroby měly pantografový sběrač proudu, jež byl během následujících dvou let dosazen i na ostatní vozy. Všechny tyto motorové vozy byly v roce 1950 přečíslovány řadou č. 34—98. Chyběl pouze vůz č. 74 zničený při náletu dne 12. dubna 1945. Z provozu byly vyřazovány v letech 1967 až 1972 v souvislosti s dodávkami nových tramvají T3 do vozovny Pisárky. Motorový vůz č. 81 byl po vyřazení v roce 1968 určen k uchování jako historické vozidlo a před oslavami 100 let MHD v Brně v roce 1969 prošel dílenskou opravou. Do sbírek TMB byl předán v roce 1971.

Videa:

1993 / 06 09 – Servisní jízdy tramvají č. 81, 57 a 10 (kamera R. Šiler)