Brno, cvičná tramvaj č. 4101

Expozicemhd.cz

Čtyřnápravový motorový tramvajový vůz typu T3 pro výcvik řidičů BRNO
evid. č. 4101 (ex. evid. č. 1501, 501; série evid. č. 501-510) Dopravní podnik města Brna
Rok výroby: 1963, Výrobní číslo: 153269

Výrobce mechanické části vozu: ČKD Praha, vagónka Tatra Smíchov, n.p.

Výrobce el. výzbroje: ČKD Praha, oborový podnik, závod Trakce, Praha

Hmotnost: 16300 kg, Rychlost: 65 km/h
Délka (přes spřáhla / skříň): 15200 / 14000 mm, Šířka: 2500 mm, Výška: 3034 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 16 + 86
Pojezd: dva dvounápravové podvozky, Vzdálenost otočných čepů: 6400 mm
Rozvor: 1900 mm, Rozchod: 1435 mm, Průměr dvojkolí: 650 mm
Brzdy: elektrodynamická, čelisťová, kolejnicová
Typ trakčních motorů: TE 022, Výkon: 4 x 44 kW
Regulace: odporová s nepřímým automatickým řízením rozjezdu a brzdění

V roce 1977 rekonstruoval Dopravní podnik města Brna tramvajový vůz T3 evid. č. 1501 na cvičný vůz určený k praktické výuce nových řidičů. Obdržel evid. č. 4101 a byl opatřen nátěrem v kombinaci oranžové a světle krémové barvy, doplněným na bočnicích nápisy “CVIČNÁ TRAMVAJ” při zachování původního členění barevných ploch. Úpravy spočívaly zejména v dosazení sedadla pro instruktora po pravé straně sedadla řidiče a zdvojeného pedálu brzdy. Vůz byl vybaven panelem umožňujícím simulovat některé provozní závady, či světelnou indikací spínání jednotlivých stykačů. V interiéru byla namontována laminátová sedadla v uspořádání 2+2 dolněná stolky. Schod předních dveří byl zúžen na polovinu, ale stále byly zachovány i nefunkční přední křídla prvních dveří.

V druhé polovině osmdesátých let si další cvičné tramvajeT3 pořídily dopravní podniky v Ostravě a Praze. Podle nich byl při dílenské opravě provedené v letech 1993 – 1994 upraven i brněnský vůz evid. č. 4101. Změna se týkala především upořádání interiéru, v němž bylo zčásti obnoveno upořádání sedadel 1+1 a v přední polovině vozu byly instalovány paralelné zapojené komponenty elektrické výzbroje, čímž bylo možno demonstrovat principy funkce řízení tramvaje systému PCC. Po levé straně to jsou stykačové skříně I a II, u pravé bočnice se nachází linkový stykač, stykačová skříň III, zrachlovač s pilotmotorem a čelisťová brzda vč. brzdiče. Skříň za zástěnou kabiny řidiče má na čelní stěně prosvětlené principielní schéma zapojení trakčních obvodů. Vůz evid. č. 4101 byl po provedené generální opravě zařazen do provozu 6.6.1994. Tradiční oranžovo – krémový vnější nátěr byl sice po opravě zachován, avšak později byl změněn na žlutý.

Svému účelu sloužil cvičný vůz až do konce roku 2006, kdy byl ve vozovně Pisárky odstaven. Důvodem byl především klesající podíl tramvají se zrychlovačem a ovládáním pomocí pedálů ve vozovém parku dopravního podniku, takže byl pro potřeby školního oddělení upraven vůz T3R.PV s ručním řadičem a tranzistorovou výzbrojí TV Progress. Po svém vyřazení byl 27.2.2008 předán Technickému muzeu v Brně. Jeho přeprava do depozitáře v Líšni se uskutečnila 16.7.2008 a byla zajištěna prostřednictvím Krnovských opraven a strojíren. Z důvodu optimalizece nákladů na přepravu byl její termín koordinován s dodávkou nízkopodlažního středního článku ML8LF pro tramvaj KT8, což umožnilo využití traileru společnosti Nosretti a speciálních přípravků zhotovených pro zavěšení tramvajových vozů na jeřáb.