Přívěs Jelcz P01E

Expozicemhd.cz

Autobusový přívěs Jelcz PO1, evid. č.
Rok výroby: 1972, Výrobní číslo: 4914
Výrobce: Jelczanskie zaklady samochodowe, Jelcz

Hmotnost 3860 kg, Rychlost: 60 km/h
Celková délka: 8570 mm, Šířka: 2500 mm, Výška: 2900 mm
Obsaditelnost (míst k sezení + stání): 31 + 12
Pojezd: dvounápravový, Rozvor: 3720 mm, Rozchod: 1905 / 1757 mm
Brzdy: tlakovzdušná, ruční

Autobusový vlek Jelzc PO1 představují zástupce posledních přívěsů provozovaných v tehdejší ČSSR. Konstrukce vozové skříně odpovídá autobusům téhož typu, jež byly vyráběny v Polské lidové republice na základě licenční spolupráce s Karosou Vysoké Mýto. Autobusový vlek Jelcz PO1 je dvounápravový, pérování zajišťují podélná listová půleliptická péra. Řízení vozu je provedeno tažnou ojí přes předlohu, teleskopický tlumič a spojovací tyče na řídící páky předních kol. Kostra karoserie přívěsu je svařovaná z ocelových profilů, její horní část sestává z kostry střechy a okenního pásu svařeného z ocelových výlisků. Boční plechy vzájemně spojené přeplátováním jsou ke kostře karoserie přinýtovány. Podlaha je krytá gumovým kobercem. Spodní část bočnic je v interiéru obložena umakartem, strop deskami ze sololitu, spáry kryjí hliníkové lišty. Sedadla potažená koženkou jsou uspořádaná 2+2, přičemž až do konce výroby bylo využíváno straší provedení sedáků a opěradel. V pravé bočnici se nacházejí jednodílné dveře ručně ovládané.

Soupravy autobusů s přívěsy Jelcz byly využívány zejména v linkové dopravě ČSAD, ale též v MHD, např. v DP Ostrava, Olomouc či Gottwaldov. Dochovaný autobusový vlek Jelcz PO1 výr. č. 4914 byl vyroben v roce 1972. Bezprostředně po zařazení do sbírek Technického muzea v Brně bylo zahájeno jeho restaurování. Restaurování zkorodovaných částí vozové skříně a zhotovení nového oplechování bylo realizováno u pana Urbánka, jehož restaurátorská firma má dlouhodobé zkušenosti a reference. Posléze byl vůz nově nalakován, v ústředních dílnách DPMB byla položena podlahová krytina namontováno obložení bočnic a stropu. Renovace přívěsu bude dokončena v roce 2016.

Foto:

2014 – Renovace přívěsu Jelcz P01E